Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Biura

»

Agenci sprzedają mniej niż organizatorzy

Pierwsze wyniki sprzedaży oferty lato potwierdzają tezę, że kryzys nie wpłynął na zachowania klientów. Zastanawiająca jest jednak rozbieżność między wynikami podawanymi przez organizatorów i tymi prezentowanymi przez agentów turystycznych.

Owzroście zainteresowania zagranicznymi wyjazdami świadczą
statystyki największych organizatorów. W większości biur sprzedaż
oferty Lato 2012 wystartowała w listopadzie i grudniu 2011 roku i sprzedaje się, jak na czas kryzysu, bardzo dobrze. – Sprzedaż oferty letniej rozpoczęliśmy 7 listopada 2011 roku. Do 16 grudnia trwała przedsprzedaż, z której skorzystało 21 tys. osób, a na chwilę obecną jest to już prawie 40 tysięcy – wyjaśnia Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours. Dobrymi wynikami może pochwalić się też TUI Poland. – Z podsumowania przedsprzedaży oferty letniej w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku wynika, że nastąpił wzrost o 41 proc. (dane do 29 stycznia 2012 roku). Podobnie, bo o 41 proc. zwiększyła się liczba klientów – podkreśla Piotr Haładus, Dyrektor Marketingu TUI Poland. Z wyników zadowolone jest także kierownictwo Wezyr Holidays. – Na koniec lutego 2012 roku uzyskaliśmy wzrost 23 proc. w letnich destynacjach, porównując do analogicznego okresu roku poprzedniego – potwierdza Kaan Ergun, dyrektor generalny Wezyr Holidays. 

Oferta okrojona z gratisów
Skoro organizatorzy mogą się pochwalić takimi wzrostami, zadowolenie ze sprzedaży powinni być również agenci. Ci jednak nie są zadowoleni ze sprzedaży tegorocznej oferty letniej. Przykład województwa małopolskiego pokazuje wręcz spadek zainteresowania kupnem wycieczek średnio o 15-30 proc. Do tego ceny wzrosły o 20-30 proc. – To wszystko spowodowało, że klienci narzekają na wysokie ceny. Z roku na rok ceny wyjazdów są coraz wyższe, natomiast oferta first minute jest bardziej uboga – dodaje Anna Chlebek z Arturs-Tourist. Wzrost cen spowodował zlikwidowanie niektórych form zachęty, którymi jeszcze niedawno biura starały się pozyskać klienta. Agenci skarżą się, że brakuje gratisowych wycieczek fakultatywnych,
promocyjnych pakietów ubezpieczeniowych. – W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny wzrosły średnio o 15-20 proc. Za podwyżką nie idzie natomiast dodatkowa oferta. Kiedyś były wycieczki gratis, ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. W tym momencie w większości biur tego już nie ma – podkreśla Anna Chlebek z Artus-Tourist. 

Więcej wzrostów niż spadków
Według wyliczeń Polskiego Związku Organizatorów Turystyki na 16 województw pięć odnotowało spadek sprzedaży oferty Lato 2012. Wśród nich są województwo podlaskie (-26,5 proc.) oraz świętokrzyskie (-22,3 proc). W pozostałych 11 widać trend wzrostu klientów kupujących ofertę. Klienci coraz częściej wybierają kupno oferty bezpośrednio u organizatorów. – Wielu klientów jest w dalszym ciągu przekonanych, że w „fabryce” będzie taniej niż w sklepie. Zostało im to chyba z dawnych czasów, kiedy w sklepach było niewiele towaru i żeby coś nabyć trzeba było udać się do źródła. Wielu mylnie sądzi, że agent musi „swoje dorzucić”, więc u touroperatora będzie taniej. Nie wszyscy znają ogólnie obowiązującą zasadę równości cen imprez turystycznych we wszystkich punktach sprzedaży w tym w Internecie – wyjaśnia Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.
Co zatem decyduje o wyborze organizatora, a nie agenta? Klient, wybierając ofertę organizatora, bierze pod uwagę promocje czy nowości. W jej przypadku niewielkie różnice sięgające nawet kilkunastu złotych mogą zadecydować o finalizacji transakcji.

2012-04-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter