Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

RAPORT GDS i inne systemy rezerwacyjne

Systemy rezerwacyjne uzupełniają się. Zdecydowana większość touroperatorów używa więcej niż jednego systemu rezerwacyjnego. Gdyby pokusić się o wyciągnięcie średniej, na jednego touroperatora przypadałoby około czterech, pięciu systemów. Zwiększa to ich możliwości sprzedażowe, bo oferta dociera do większej liczby odbiorców.

Funkcjonalności poszczególnych systemów nie pokrywają się ze sobą. Aby touroperator mógł zaprezentować pełną ofertę, jest zmuszony korzystać z kilku produktów naraz. Do najbardziej popularnych systemów rezerwacyjnych w Polsce należą MerlinX, Blue Vendo, Travel Office Management (TOM) czy PIRO Sykon. Niektórzy więksi touroperatorzy korzystają dodatkowo z systemów przypisanych wyłącznie do nich. Przykładowo Rainbow Tours pracuje na Travelli, a TUI na Iris Plus. Maska rezerwacyjna Iris Plus jest rozszerzeniem światowego systemu Merlin, ale polscy agenci nie są z niej zadowoleni. Narzekają na wieszający się system, błędy w kalkulacji czy brak możliwości zadowalającej prezentacji oferty. Każdy system ma jakieś niedociągnięcia, które są dopracowane u konkurencji, dlatego warto działać na takich narzędziach, które się uzupełniają. 

Bieżące aktualizowanie rzadkością
MerlinX jest systemem, z którego korzysta większość turoperatorów. Współpracuje z kilkoma tysiącami biur podróży i agencji turystycznych oraz zrzesza kilkudziesięciu touroperatorów. Umożliwia przedstawienie kilku ofert jednocześnie i posiada dostęp do masek rezerwacyjnych Neckermann i TUI. Podobnie jak pozostałe systemy, MerlinX systematycznie wprowadza nowe funkcjonalności. W ostatnim czasie system uruchomił Slide Max pozwalający zarządzać multimedialnymi prezentacjami, Easy Portal ułatwiający biurom podróży tworzenie własnej strony internetowej bez pomocy webmasterów. Największym plusem MerlinX jest to, że w jego bazie znajduje się duża liczba touroperatorów. – MerlinX jest najbardziej powszechnym i najstarszym systemem na polskim rynku – mówi Artur Kamiński z TUI, który korzysta z MerlinX. – Jednak ma swoje wady. Przede wszystkim oferty są zbyt rzadko aktualizowane – dodaje. 

Szybkość działania na wagę złota
Blue Vendo to marka spółki Synerway, podobnie jak TOM. Blue Vendo jest systemem backoffice, czyli interfejsu przeznaczonego dla organizatorów turystycznych i inventory, czyli skonstruowanej na ich potrzeby bazy danych. Aktualnie z platformy korzysta ponad 30 biur, zarówno małych, jak i większych. Dzięki temu, że dostępność funkcjonalności i ich działanie jest dostosowane do potrzeb danego organizatora, system wyróżnia się szybkością rozwoju. Przynajmniej raz w tygodniu pojawiają się kolejne nowości. Blue Vendo działa w chmurze obliczeniowej, więc nie wymaga instalacji i administracji żadnego oprogramowania. Wystarczy PC, laptop, tablet lub telefon komórkowy z dostępem do internetu. Agenci touroperatorów, którzy korzystają z Blue Vendo, posiadają konto w systemie i mogą dokonywać rezerwacji bezpośrednio przez Blue Vendo lub inne systemy.
Oferty wprowadzone do Blue Vendo automatycznie ukazują się w pozostałych systemach, takich jak TOM, MerlinX, Origami System, S.A.R.T. Web czy PIRO Sykon. Dla nich Blue Vendo stanowi system źródłowy, w którym ostatecznie sprawdzane są dostępność i cena danej oferty. – Największą wadą Blue Vendo jest logowanie się do każdego touroperatora oddzielnie przez agenta – komentuje system Radosław Mazur, sales director w 7islands. 

Niedociągnięcia uzupełnią inni
Travel Office Management to system rezerwacyjny dla agencji turystycznych. Zawiera aktualną ofertę wiodących organizatorów. Jest całkowicie zintegrowany z Blue Vendo i stanowi jego uzupełnienie. Ułatwia porównanie ofert wielu touroperatorów. – TOM został udostępniony agentom w kwietniu 2010 r. Powodem powstania systemu była konieczność stworzenia częściej aktualizowanej platformy sprzedażowej dla agentów. – Agenci korzystający z MerlinX skarżyli się na błędy w cenach wynikające z rzadkich aktualizacji – wyjaśnia Agnieszka Chmielewska, support manager TOM. W systemie znajdują się obecnie oferty 32 touroperatorów. TOM jest w trakcie wdrażania kolejnych. Jeszcze w tym sezonie mają do niego dołączyć Wezyr Holidays i TUI Fresh, a pod koniec sezonu Grecos Holiday i Neckermann. Korzystanie z systemu TOM nie wymaga żadnego specjalnego oprogramowania. Jedynie do korzystania z funkcjonalności bezpośredniego generowania ofert dla klientów jest potrzebny program pozwalający czytać pliki w formacie PDF. 

Elastyczność i jakość
PIRO Sykon koncentruje się na zintegrowanych rozwiązaniach dla touroperatorów (N-Sykon) oraz nowoczesnych dla agencji turystycznych (CRM dla Agenta). N-Sykon posiada zaplecze służące do wprowadzania ofert, moduł sprzedaży agencyjnej, sprzedaży ze strony internetowej dla klienta indywidualnego i moduł współpracy z MerlinX. Obecnie na systemie pracuje ponad 90 organizatorów turystycznych i ich agenci (około 3 tys.). – N-Sykon jest systemem bardzo elastycznym. Wyróżnia nas również stosunek ceny do jakości – tłumaczy Joanna Wolańska z PIRO Sykon. 

Współpraca i kompatybilność
Nie jest przypadkiem, że touroperatorzy i agenci korzystają z więcej niż jednego systemu rezerwacyjnego. W sytuacji, w której MerlinX nie nadąża z aktualizacją ofert, rozwiązaniem jest szybki Blue Vendo z aktualnymi cenami lub sprzężony z nim TOM. Systemy współpracują ze sobą m.in. poprzez oferowanie dostępu do masek rezerwacyjnych (MerlinX), możliwości wczytywania rezerwacji złożonych w innych systemach (PIRO Sykon) czy automatyczne przesyłanie ofert do wybranych systemów (Blue Vendo).
Nic nie wskazuje na to, aby na rynku musiał pojawić się kolejny produkt ułatwiający zarządzanie rezerwacjami. Istniejące platformy, poza tym, że się dopełniają, systematycznie uruchamiają następne funkcjonalności i pracują nad doskonaleniem starszych. Poza tym agenci przywiązują się do narzędzi, na których pracują, i preferują systemy, które posiadają obszerną bazę touroperatorów, a startujący system musiałby budować ją od podstaw. BW


ZESTAWIENIE FUNKCJONUJĄCYCH NA POLSKIM RYNKUPRODUKTÓW

SYSTEM REZERWACYJNY: Blue Vendo
WADY: ● oferta nie jest widoczna w całości, ● w bazie jest stosunkowo niewielu touroperatorów
ZALETY: ● szybkość działania, ● elastyczność, ● sprzedaż wycieczek dla wybranych grup agentów, ● release na samolocie, ● rozbudowane filtry w grupie wycieczek, ● rozszerzony mechanizm definiowania zaliczek, ● rozbudowane zarządzanie zaliczkami z poziomu definicji
NOWE FUNKCJONALNOŚCI: ● mechanizm rejestrowania i rozpoznawania stałych klientów, ● promocje zniżkowe z ograniczoną pulą miejsc, ● zarządzanie miejscami w przelotach, ● obsługa kart Visa - program lojalnościowy dla agentów


SYSTEM REZERWACYJNY: MerlinX
WADY: ● rzadkie aktualizacje, ● budowanie ofert zajmuje zbyt dużo czasu, ● system jest mało elastyczny
ZALETY: ● duża liczba touroperatorów, co umożliwia porównywanie większej ilości ofert, ● rozbudowane możliwości wyszukiwania ofert, ● możliwość przedstawienia kilku ofert jednocześnie, ● dostęp do masek rezerwacyjnych Neckermann i TUI
NOWE FUNKCJONALNOŚCI: ● Slide Max, ● Easy Portal, ● cena całkowita, ● e-przewodnik, ● kolonie i obozy młodzieżowe w wyszukiwarce


SYSTEM REZERWACYJNY: Origami System
WADY: ● brak własnej rozbudowanej bazy touroperatorów (dostęp do oferty głównie dzięki integracji z MerlinX)
ZALETY: ● dostęp do innych systemów z poziomu Origami System (np. do MerlinX lub BlueVendo), ● program lojalnościowynKarta VISA Origami, ● dostęp do różnych usług bez konieczniości ponownego logowania się, ● sprawne narzędzia automatyzacji rozliczeń
NOWE FUNKCJONALNOŚCI: ● bezpośredni dostęp dla agentów do ofert różnych touroperatorów bez konieczności ponownego logowania się, ● naliczanie online prowizji na kartę VISA Origami, ● bezposrednia integracja z bankiem, ● generowanie dla agenta jednej faktury prowizyjnej


SYSTEM REZERWACYJNY: PIRO Sykon
WADY: ● brak dużych touroperatorów w bazie
ZALETY: ● elastyczność, ● moduł wielodziałowy N-Sykon, ● moduł ready to go N-Sykon, ● jako jedyny system jest przystosowany do firmy składającej się z wielu spółek posiadających własne produkty i agentów, ● spełnia wymogi sprzedaży zróżnicowanych ofert, ● od lat doskonali System Płatności Masowych, ● pełna obsługa finansowo-księgowa odbywa się w pełni automatycznie, ● rozwija funkcjonalności związane z kampaniami smsowymi i mailowymi
NOWE FUNKCJONALNOŚCI: ● moduł wielodziałowy, ● moduł ready to go


SYSTEM REZERWACYJNY: TOM
WADY: ● zdarza się, że ceny nie zgadzają się ze źródłowymi
ZALETY: ● szybko można poznać całą ofertę, ● częste aktualizacje, ●  nowe funkcjonalności są wprowadzane przynajmniej raz w tygodniu
NOWE FUNKCJONALNOŚCI: ● rozbudowa ofert generowanych dla klienta, ● bezpośrednie udostepnianie voucherów lotniczych, ● wyszukiwanie po połączeniach antenowych, ● internet booking engine


2012-05-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter