Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

RAPORT Turystyka pielgrzymkowa

Wyższe wymagania, wyższa jakość Mimo że w bieżącym roku biura pielgrzymkowe notują spadek sprzedaży, turystyka pielgrzymkowa zachowuje stabilną pozycję na rynku usług turystycznych. Biura zabiegając o klientów, wzbogacają ofertę, szukają nowych destynacji pielgrzymkowych i szkolą kadry.

Popyt na turystykę pielgrzymkową należy w Polsce do najwyższych na świecie. Z badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego wynika, że co roku średnio 6 mln Polaków, czyli ok. 15 proc. ludności, wybiera się z pielgrzymką do wybranego miejsca kultu w kraju i za granicą. Według szacunków ponad 200 tys. Polaków co roku wyjeżdża na zagraniczną pielgrzymkę. Liczba tegorocznych wyjazdów uległa jednak zmniejszeniu. Ewa Weintrit z biura Ave przyznała, że obecny rok pod względem sprzedaży, jest na razie najgorszym w dotychczasowej działalności biura Ave. Ks. Roman Tkacz z Duszpasterstwa Pielgrzymkowego księży Pallotynów informuje, że spadek sprzedaży w porównaniu z zeszłym rokiem wyniósł 20 proc. Niektórzy przyczyny jego stanu rzeczy upatrują w ogólnym kryzysie gospodarczym, niestabilnych kursach walut i wysokich cenach paliw. Inni wiążą niską sprzedaż z tegorocznymi Mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Zapewne nie bez znaczenia pozostały oba te czynniki. Jednak wydaje się, że turystyka pielgrzymkowa powinna wrócić do poziomu sprzed 2-3 lat, kiedy sprzedaż kształtowała się na bardzo dobrym poziomie. Słuszność prognoz potwierdza Ewa Weintritt, które już ma zamówienia na pielgrzymki na rok 2013. – Myślę że jest to stabilny segment, jednocześnie nadal mający duże perspektywy rozwoju – powiedziała Agnieszka Czyż-Mańkowska z biura Nomada. Dlatego biura nie martwią się chwilowymi zawirowaniami i zabiegają o jak największe zyski z udziału w tym segmencie rynku. 

Pątnicza geografia
W biurach turystycznych można znaleźć najwięcej ofert dotyczących pielgrzymek do sanktuariów bądź szlakami pielgrzymkowymi. Najpopularniejsze kierunki to Rzym, gdzie rocznie przybywa z Polski od 60 do 100 tys. osób. Wyjazdy do tego miasta kształtują się w zależności od odbywających się tam uroczystości. Popularne są też niezmiennie sanktuaria w Lourdes, Fatimie i Medjugorie. Poza Europę polscy turyści najchętniej wyjeżdżają do Ziemi Świętej. Według danych ministerstwa turystyki Izraela, co roku granicę przekracza 40–60 tys. osób z polskim paszportem. Osoby przyjeżdżające w celach religijnych stanowią 75–85 proc. wszystkich wjeżdżających.
Osobną grupę stanowią pielgrzymi, którzy poszukują nowych celów pielgrzymkowych, jak podaje Ewa Weintritt. – Turyści pragną zwiedzać i odkrywać nowe kontynenty w formie pielgrzymkowej z modlitwą i codzienną Eucharystią. Chcą odkrywać źródła wiary, misyjność kościoła – mówi. Biura w odpowiedzi na zapotrzebowanie pielgrzymów rozszerzają swoją ofertę o odległe destynacje. – Klienci poszukują nowych kierunków takich jak Armenia, Gruzja czy Malta – podaje Agnieszka Czyż-Mańkowska. Z kolei biuro Ave proponuje pielgrzymki do Australii czy Nowej Zelandii. Nie należy się jednak spodziewać, że trend ten będzie przybierał na sile. Jarosław Mrożek z Destino Mexico, który zajmuje się pielgrzymkami egzotycznymi od 10 lat przyznaje: – Zainteresowanie pielgrzymkami egzotycznymi rośnie, ale nie według skali liniowej. Faktycznie jest to segment rynku, który nie ma tendencji rozwojowej – podsumowuje Mrożek. Na taki stan rzeczy ma oczywiście wpływ wyższa cena pielgrzymek w odległe zakątki świata. 

Pielgrzym w samolocie
Osoby biorące udział w pielgrzymkach to bardzo zróżnicowana grupa odbiorców, zarówno pod względem wiekowym, jak i pochodzenia. Z pielgrzymkowej oferty touroperatorów korzystają osoby, które stać na wydatek rzędu 3-4 tys. zł w przypadku wyjazdu do Ziemi Świętej, a nawet ponad 9 tys. zł, jeśli wyprawa organizowana jest do tak odległych krajów jak Meksyk czy Brazylia. Do biur zgłaszają się głównie grupy parafialne, kluby czy stowarzyszenia. Pośrednictwo parafii odgrywa tu dużą rolę, głównie dlatego, że uczestnicy oczekują codziennych modlitw, mszy i Eucharystii, stąd ważna jest osoba duszpasterza pielgrzymki.
Niezależnie od tego, czy na pielgrzymkę wybiera się grupa 20- osobowa, czy samotny pątnik, współcześni pielgrzymi stają się coraz bardziej wymagający – chcą podróżować szybko
i wygodnie. Najbardziej popularnym środkiem transportu pozostaje autokar, nie tylko ze względu na cenę, ale także dlatego, że po drodze można zwiedzić jeszcze wiele innych miejsc. Rośnie jednak popularność pielgrzymek samolotowych. 

Liczy się standard
Wraz ze wzrostem popularności tej gałęzi turystyki znacznie poprawił się także standard oferowanych usług. Większość wyjazdów pielgrzymkowych przy okazji ma charakter krajoznawczy. W standardzie są dwa posiłki, opieka pilota, zwiedzanie z przewodnikiem, a noclegi coraz częściej w hotelach 3-4-gwiazdkowych. Ważnym elementem w turystyce pielgrzymkowej jest zwiedzanie, historyczne wykłady oraz komentarze dotyczące dziejów obiektu, informacje o historycznym rozwoju danego kultu. Dlatego biura udoskonalają swoje usługi pod tym kątem.
Mimo postępującej laicyzacji życiaPolacy chętnie podróżują do sanktuariów czy miejsc kultu religijnego, by poznać własne dziedzictwo kulturowe. Ważne jest zatem, żeby oferowane w tym zakresie usługi wciąż zyskiwały na jakości. Chwilowy spadek popytu, który dało się odczuć także w wielu innych segmentach rynku, tylko zmobilizował biura do efektywniejszej pracy. Skorzystają na tym pielgrzymi, coraz częściej pragnący zgłębiać swą wiarę w komfortowych warunkach. AO



Polaków co roku wyjeżdża na zagraniczną pielgrzymkę. Rynrk, mimo niewielkiego spadku, jest stabilny i niewrażliwy na kryzys.



pielgrzymujących polaków wyjeżdża co rok do Rzymu, jednego z najbardziej popularnych kierunków pielgrzymek polskich turystów



kosztuja najdroższe pielgrzymki np. do Meksyku. Mimo to ciesza się powodzeniem, gdyz dla klientów cena nie jest priorytetem.






2012-07-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter