Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Korzystaj z aplikacji mobilnych

Eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych lataplikacje mobilne będą jednym z głównych kanałów promocji biur podróży, a także prezentacji oferty turystycznej miast czy regionów. W najbliższej przyszłości organizacje, którym zależy na znaczącej pozycji na rynku, będą musiały postawić na rozwój narzędzi mobilnych.

Według przewidywań ITU World Communication do końca tego roku na świecie będzie 4,6 mld zarejestrowanych użytkowników urządzeń mobilnych. Oznacza to, że dwie trzecie populacji będzie posiadało takie urządzenie. Również w Polsce rynek ten rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Według badań Mobile Performance Barometer rynek mobilnych transakcji w Polsce urósł w ciągu ostatniego roku o 722 proc. Najchętniej kupowanymi produktami za pośrednictwem tego kanału są obecnie bilety linii lotniczych, a także oferty zakupów grupowych. Analitycy przewidują, że aplikacje mobilne mogą być jednym z głównych czynników rozwoju branży turystycznej w najbliższych latach. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej turystów traktuje swój telefon jako podstawowe narzędzie zdobywania informacji, dokonywania rezerwacji czy upamiętniania podróżniczych wrażeń. 

1 Oceń krytycznie projekt. Aplikacje to również odpowiedzialność 

W aplikacje mobilne powinny zainwestować firmy, którym zależy na budowaniu lojalności i klienta i budowaniu z nim więzi. Decyzja powinna być podjęta świadomie i wynikać z precyzyjnie opracowanej i przyjętej strategii działań marketingowych. Przed wydaniem pieniędzy na aplikację warto poważnie się zastanowić. Należy mieć świadomość, że jej produkcja i umieszczenie w sklepie to nie koniec wydatków. Trzeba się liczyć z kosztami utrzymania, aktualizowania, obsługi oraz monitoringu i analizy danych. Wszystko po to, aby aplikacja była atrakcyjna i pomocna dla użytkowników. Bez dalszego serwisu nawet najlepiej przygotowane narzędzie nie obroni się na rynku przed naporem konkurencji. Największą szkodę wizerunkowi firmy może jednak wyrządzić aplikacja użytkowa, która nie działa poprawnie. Z tego powodu nie warto inwestować w aplikacje o charakterze jednorazowego konkursu, powstające na potrzeby czasowej promocji. Nie stwarzają one szans na budowanie długotrwałych relacji z klientem. Biorąc powyższe przesłanki pod uwagę, firma może podjąć właściwą decyzję. 

2 Określ, w jakim zakresie aplikacja ma wspomóc sprzedaż 

Jeżeli firma zdecyduje się na zaistnienie w środowisku mobilnym, kolejnym krokiem będzie określenie efektów, jakie planuje osiągnąć oraz roli, jaką aplikacja ma pełnić w całym procesie komunikacji z klientem. Aplikacja może być elementem budowania świadomości marki, angażowania użytkownika, podtrzymywania lojalności czy generowania transakcji. Dla firm z branży turystycznej aplikacja może być naturalnym przedłużeniem ich biznesu sprzedażowego.
Narzędzie może wspomagać sprzedaż usługi bądź produktu w sposób pośredni lub bezpośredni. Pośredni polega na zaciekawieniu potencjalnego klienta samą aplikacją i znajdującymi się w niej merytorycznymi treściami. Bezpośredni sposób sprzedaży polega na umieszczeniu w aplikacji funkcji, które umożliwią klientowi dokonanie zakupu z poziomu aplikacji. Wtedy powinna ona posiadać na przykład opcję dokonania bezpośredniego połączenia z centrum obsługi klienta, przeniesienia do formularza kontaktowego czy funkcję mikropłatności, np. poprzez SMS lub system PayPal. Konkretnych sposobów na sprzedaż zarówno bezpośrednią, jak i pośrednią, przy pomocy mobilnych aplikacji jest wiele. Jedną z takich form może być również prezentacja oferty, w postaci mobilnego magazynu czy katalogu, którą można połączyć z dodatkowymi funkcjami, takimi jak geolokalizacja punktów sprzedaży czy zapisywanie wybranych danych. Charakter stymulujący sprzedaż mają również funkcje geolokalizacyjne popularnych portali społecznościowych (Facebook Deals, Forsquare). 

3 Zanim rozpoczniesz, przetestuj projekt 

Sukces marketingowy zastosowania danej aplikacji zależy od opinii użytkowników. Należy zatem poznać grupę docelową, dla której jest ona dedykowana. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie dogłębnej analizy potencjalnego nabywcy aplikacji, przed rozpoczęciem jej projektowania. Przede wszystkim należy pamiętać, że mobilny użytkownik ma inne potrzeby i oczekiwania względem aplikacji niż użytkownik stacjonarny. Jak sama nazwa wskazuje, jest on w ciągłym ruchu: dokonuje rezerwacji, wykonuje przelewy na ulicy, lotnisku czy w taksówce. Za tym idzie dalsza dywersyfikacja. Badanie rynku przeprowadzone przez spółkę eResult wykazało istotne różnice występujące między osobami podróżującymi prywatnie i służbowo. Wynika z tego, że to, co zadziałało w przypadku projektu kierowanego do jednej grupy, niekoniecznie musi się sprawdzić w przypadku projektu kierowanego do drugiej. Każda aplikacja powinna być traktowana w sposób indywidualny i dostosowana do konkretnych potrzeb, celów oraz kontekstu, w którym ludzie będą korzystać z produktu. Niezwykle ważną rolę odgrywają także późniejsze testy gotowej aplikacji, które sprawdzają, czy zawiera ona wszystkie niezbędne funkcje i spełnia oczekiwania użytkowników. Testy pozwalają również wykryć wszelkie ewentualne utrudnienia, z którymi mogą zetknąć się użytkownicy w procesie interakcji z aplikacją. 

4 Zwracaj uwagę na łatwość w użyciu 

Znając potrzeby i oczekiwania przyszłych użytkowników danej aplikacji, można przystąpić do jej tworzenia. Przy wyborze dewelopera nie należy kierować się ceną – w końcu to od projektanta aplikacji będzie zależał jej późniejszy kształt. Warto zwrócić się do firmy z doświadczeniem na rynku, dysponującej portfolio zrealizowanych projektów. Na jego podstawie można dokonać wyboru kontrahenta. Testując poszczególne aplikacje, w pierwszej kolejności należy zwracać uwagę na „usability” czyli funkcjonalność. Produkt powinien być szybki, łatwy i intuicyjny w obsłudze. Pierwszym testem dla funkcjonalności aplikacji jest jej nawigacja. Menu główne nie powinno być zbyt rozbudowane, żeby np. nie zostało ucięte na dole ekranu. Każda strona powinna posiadać link umożliwiający powrót do poprzedniej sekcji lub wyższego poziomu menu. Taki link najlepiej sprawdza się na górze (wówczas użytkownik nie musi przewijać strony), lub na dole strony (gdzie użytkownik wraca po przeczytaniu treści). Należy także pamiętać, że ze względu na utrudnienia we wprowadzaniu danych w urządzeniach mobilnych, powinno się ograniczać je do minimum. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, należy stosować listy wyboru czy radio-buttony. W przypadku starszych modeli urządzeń mobilnych z klawiaturami numerycznymi dobrą praktyką jest stosowanie klawiszy dostępu. Są one bardzo wygodnym sposobem nawigacji dla użytkownika. Trzeba mieć świadomość, że wykonanie najprostszej operacji przy źle zaprojektowanym interfejsie może być niezwykle frustrujące dla użytkownika. 

5 Szukaj tego, co Cię wyróżni na rynku 

Produkty różnych marek są do siebie coraz bardziej podobne. Samo zaprojektowanie aplikacji, która poprawnie spełnia swoje funkcje, już nie wystarcza aby uzyskać przewagę nad konkurencją. To, co może odróżnić daną aplikację spośród innych, to tzw. „User experience” („doświadczenie użytkownika”). User Experience to ogół wrażeń, jakich doznaje użytkownik podczas interakcji z aplikacją np. zadowolenie i satysfakcja. Doświadczenie może być zaprojektowane tak samo, jak szata graficzna i stanowić o sukcesie aplikacji. Pomocą służą tu nowe technologie jak fotokody, geolokalizacja, rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) czy mapy 3D. Liczy się pomysłowość, łączenie funkcji użytkowych z rozrywkowymi. Należy jednak uważać, żeby nie przedobrzyć. Aplikacja przeładowana dodatkowymi gadżetami może osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
Podejmując decyzję o wdrożeniu narzędzi mobilnych, trzeba cały czas mieć na uwadze przyszłego użytkownika. Jeżeli aplikacja będzie odpowiadać jego potrzebom, przełoży się na sukces firmy. Jedynym ograniczeniem w rozwoju aplikacji wydaje się być myślenie schematami. AO


OPINIA

Piotr Henicz, wiceprezes zarządu Itaki

Turyści już dzisiaj korzystają z wielu różnych aplikacji: map, przewodników po miastach, prognoz pogody, warunków narciarskich itd. Regularnie rosnąca liczba użytkowników i rezerwacji dokonywanych przy pomocy urządzeń mobilnych w jednoznaczny sposób skłania nas do rozwoju w tym kierunku. Już od pewnego czasu pracujemy nad pierwszą aplikacją mobilną. Przygotowujemy ją z myślą o wszystkich turystach i wielbicielach podróży. W aplikacji użytkownicy znajdą m.in. ciekawostki dotyczące miejsca, do którego wybierają się na wakacje, prognozę pogody, kalkulator walut i wiele innych, przydatnych informacji oraz funkcji. Aplikacja będzie działać także w trybie offline. Zgodnie z naszymi założeniami, powinna być dostępna jeszcze podczas wakacji. Nasza aplikacja jest odpowiedzią na potrzeby turystów, zbiera wiele informacji nie tylko interesujących, ale i przydatnych. 



       Funkcje aplikacji:
wyszukiwanie ogłoszeń np. w okolicy aktualnego miejsca przebywania użytkownika
sortowanie wyników wyszukiwania według dowolnych kryteriów
możliwość obejrzenia wszystkich wyników na mapie
mozliwość wyznaczenia trasy dojazdu z aktualnej pozycji użytkownika do miejsca podanego
przeglądanie galerii zdjęć dodanych do ogłoszenia
możliwość wykonania telefonu do ogłoszeniodawcy
możliwość dodania oferty do obserwowanych

Serwis OtoWakacje.pl jako pierwszy z serwisów ogłoszeniowych grupy Allegro, wdrożył aplikację na telefony iPhone. Aplikacja w przyjazny i intuicyjny sposób umożliwia przeszukiwanie bazy serwisu.




Zapytaj eksperta



Szczepan Wącław, dyrektor zarządzający, Fortune Cookie Poland 








Czy aplikacje mobilne wpływają na nasz sposób podróżowania?
Zdecydowanie tak. Ogromną rolę odgrywa tutaj geolokalizacja, która m.in. umożliwia prezentację użytkownikom aplikacji ciekawych miejsc, wydarzeń oraz atrakcji, które znajdują się w bliskiej odległości od miejsca, w którym się znajdują. Dodatkowo, aplikacje takie jak np. Tripadvisor, dzięki którym mamy stały dostęp do rekomendacji innych podróżujących, zdecydowanie wpływają na to, jak zachowują się turyści oraz jakich dokonują wyborów. 

Jakie korzyści dla firm płyną z tworzenia własnych aplikacji?
W chwili, gdy ponad połowa osób w Polsce korzysta ze smartfonów, trudno mówić o szczególnych korzyściach – jest to konieczność wynikająca z rozwoju technologii. Aplikacja mobilna, szczególnie w branży turystycznej, którą tak zrewolucjonizował internet, nie jest już luksusem i kaprysem, a staje się obowiązkiem. 

W takim razie, w jaki sposób branża turystyczna może wykorzystać aplikacje mobilne?
Jest wiele przykładów ciekawych zastosowań aplikacji mobilnych przez firmy związane z turystyką. Aplikacje doskonale sprawdzają się jako narzędzie do prezentacji ofert, np. przewoźników czy biur podróży. Umożliwiają dokonanie rezerwacji lub zakupu interesujących nas produktów turystycznych, ale także pozwalają na zapoznanie się z opiniami innych użytkowników. W przypadku hoteli dają możliwość rezerwacji miejsca noclegowego, natomiast touroperatorzy powinni się skupić na udostępnieniu użytkownikom funkcji dokonania zakupu wczasów lub wycieczek. Są to opcje najczęściej spotykane i jednocześnie najbardziej oczekiwane przez użytkowników. 

A co Pana zdaniem należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu aplikacji mobilnych dla biur podróży?
Zasady są podobne, jak w przypadku innych aplikacji. Przede wszystkim należy skupić się na analizie potrzeb użytkowników i odpowiednio je wyeksponować. Najważniejszą różnicą pomiędzy aplikacjami turystycznymi a realizacjami dla innych branż jest sposób ich użytkowania. Bardzo często aplikacje dla branży turystycznej wykorzystywane są w terenie, gdzie zasięg internetu nie jest na najwyższym poziomie. Dodatkowo w większości wypadków realizacje te wymagają pobierania dużej ilości ciężkich danych, np. map. 

Jakie koszty wiążą się z tworzeniem nowych aplikacji?
W zależności od poziomu funkcjonalności, liczby wersji na rożne platformy systemowe, takie, jak iOS dla produktów firmy Apple czy Android, koszty aplikacji wahają się od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

2012-07-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter