Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Przewoźnik lotniczy odpowiada za wulkan

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyrokiem z dnia 31 stycznia 2013 r. (C-12/11 – McDonagh) rozstrzygnął o ważnych dla branży lotniczej kwestiach.

Orzekł, że okoliczności takie jak zamknięcie części europejskiej przestrzeni powietrznej wskutek wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull stanowią „nadzwyczajne okoliczności” w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w wypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, nie zwalniają przewoźników lotniczych z obowiązku zapewnienia opieki, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) i art. 9 rozporządzenia nr 261/2004.
Orzeczenie zapadło na skutek zadania pytań prejudycjalnych przez sąd irlandzki rozpoznający roszczenie pani Denis McDonagh o zapłatę odszkodowania w kwocie 1129,41 euro, odpowiadającej kosztom posiłków, napoi, zakwaterowania i transportu poniesionych przez nią z powodu odwołania jej lotu przez Ryanair. Powodem odwołania lotu było zamknięcie europejskiej przestrzeni powietrznej na skutek wybuchu wulkanu. W okresie, w którym lot nie mógł zostać wykonany Ryanair nie zapewnił jednak powódce bezpłatnej opieki, do której był zobowiązany na podstawie przepisów rozporządzenia nr 261/2004, tj. posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, zakwaterowania w hotelu w wypadku: gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera; transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).
ETS orzekł, że wprawdzie wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności takich jak wybuch wulkanu skutkujący zamknięciem przestrzeni powietrznej zwalnia przewoźnika lotniczego z obowiązku zapłaty odszkodowania, o którym mowa w art. 7 rozporządzenia, jednak nie zwalnia go to z obowiązku zapewnienia opieki pasażerom.
W przedmiocie wysokości żądań powódki ETS pozostawił tę kwestię do rozstrzygnięcia przez sąd irlandzki, wskazując jednakże, że należny jest jedynie zwrot kwot, które w świetle okoliczności danego przypadku były niezbędne, odpowiednie i rozsądne w celu zaradzenia niezapewnieniu pasażerowi przez przewoźnika lotniczego opieki.
Jakie będą skutki orzeczenia dla branży lotniczej? Określenie, a w zasadzie potwierdzenie w sposób niepozostawiający wątpliwości, że zamknięcie przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu wulkanu stanowi nadzwyczajną okoliczność. Wystąpienie takiego zdarzenia aktualizuje obowiązek zapewnienia pasażerom opieki. W razie braku wypełnienia tego zobowiązania pasażerowie mają prawo do zwrotu kwot, które były niezbędne, odpowiednie i rozsądne w celu zaradzenia brakowi opieki niezapewnionej przez przewoźnika lotniczego. JS

2013-02-28

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter