Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

KE chce zrównoważyć prawa pasażera i linii

Komisja Europejska przedstawiła 13 marca propozycję pakietu przepisów mających na celu wzmocnienie i rozszerzenie praw pasażerów linii lotniczych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów.

Na przewoźników lotniczych zostałby nałożony obowiązek jak najszybszego poinformowania pasażerów o opóźnieniu lub odwołaniu lotu, nie później jednak niż 30 min po planowanej godzinie rozpoczęcia lotu. Ponadto przewoźnik miałby obowiązek podania czasu odlotu natychmiast, gdy informacja ta staje się dostępna. 

Prawo bardziej precyzyjne
Ponadto doprecyzowany ma zostać termin „nadzwyczajnych okoliczności”, stosowany w razie odwołania lotu. Jak pokazuje orzecznictwo TSUE, na tym polu występuje sporo wątpliwości. KE przewiduje, że klęski żywiołowe lub strajki kontrolerów ruchu lotniczego powinny być postrzegane jako nadzwyczajne okoliczności, ale np. problemy techniczne stwierdzone podczas rutynowej kontroli statku powietrznego – już nie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w razie odwołania lub opóźnienia lotu z powodu „nadzwyczajnych okoliczności” pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie.
Oprócz doprecyzowania obecnych regulacji, wprowadzone zostaną nowe prawa pasażera. Aktualnie, szczególnie wśród tanich linii lotniczych, każda zmiana danych pasażera, także wynikająca z błędnego podania imienia czy nazwiska, jest płatna. Pakiet KE przewiduje, że pasażer może zażądać bezpłatnej korekty błędów w pisowni swego imienia lub nazwiska do 48 godz. przed wylotem. Planuje się też zmiany w zakresie egzekwowania przepisów, rozpatrywania skarg i nakładania kar. W tym aspekcie warto zwrócić uwagę na propozycję regulacji w zakresie skarg i wniosków pasażerów. Przewoźnicy zostaliby zobowiązani do udzielenia pasażerom odpowiedzi na reklamacje w określonym terminie. W ciągu tygodnia musiałoby nastąpić potwierdzenie otrzymania skargi. Na udzielenie odpowiedzi przewoźnik będzie miał do dyspozycji dwa miesiące. 

Nieproporcjonalne obciążenie
Zmiany nie mają jednak na celu poprawienia wyłącznie sytuacji pasażerów. KE zamierza także ograniczyć niektóre prawa klientów mogące spowodować znaczne obciążenia finansowe przewoźników. W tym zakresie proponuje się zapewnienie zakwaterowania z ograniczeniem do trzech nocy w nadzwyczajnych okolicznościach. Z dotychczasowych regulacji można było wnioskować, że prawo do zakwaterowania było nieograniczone czasowo. Ograniczenie to nie miałoby jednak zastosowania w odniesieniu do pasażerów niepełnosprawnych ruchowo, osób im towarzyszących, dzieci podróżujących bez opiekunów, kobiet ciężarnych i osób o szczególnych potrzebach medycznych. Pakiet KE przewiduje także, że przepisy krajowe nie mogą ograniczać prawa przewoźników do dochodzenia odszkodowania od osób trzecich, ponoszących odpowiedzialność za zakłócenie lotu. JS

2013-04-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter