Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Coraz bardziej profesjonalna agroturystyka

Agrotravel to prawdziwe święto polskiej wsi – silnie osadzonej w tradycjach, zwyczajach i regionalnej kuchni, jednocześnie wsi, która chętnie wykorzystuje unijne pieniądze do budowania konkurencyjnej oferty turystycznej.

Odbywające się na początku kwietnia w Kielcach targi to jedna z największych dedykowanych agroturystyce imprez w naszym kraju. Do stolicy Świętokrzyskiego ściągnęło w tym roku ponad 160 wystawców z Polski, Litwy, Algierii, Słowacji, Węgier i Finlandii, a także przedstawiciele władz państwowych, wojewódzkich i kilkudziesięciu ambasadorów i konsulów rezydujących w Polsce. 

Konkurencja dla wyjazdówki
W kieleckich halach panowała prawdziwie sielska atmosfera. Promocja wsi jednak już dawno nie opiera się na prezentowaniu turystom tylko tych sielskich obrazków. – Polaków przestała interesować agroturystyka polegająca na wynajęciu wiejskiego, skromnie wyposażonego domku i możliwość podglądania pasących się krów – zauważa Jacek Kowalczyk, szef ROT Województwa Świętokrzyskiego i gospodarz targów. – Ponieważ do pewnego stopnia agroturystyka zaczyna konkurować z turystyką wyjazdową, należy zapewnić jej atrakcyjną oprawę, zintensyfikować doznania i doświadczeni – dodaje. Na targach dominowały tzw. pakiety agroturystyczne oferujące zakwaterowanie w gospodarstwie agroturystycznym połączone ze zwiedzaniem i poznawaniem lokalnej kultury i historii, ale i warsztatami rękodzielniczymi czy degustacją regionalnych przysmaków. Łączenie poszczególnych składników w jeden rozbudowany produkt turystyczny to efekt łączenia się i współpracy mieszkańców, instytucji wiejskich w tzw. lokalne grupy działania (LGD) i lokalne grupy rybackie (LGR). Przybierające formę stowarzyszeń grupy tworzą się na obszarze jednej lub kilku gmin, i poprzez realizację lokalnej strategii działania wpływają na – pozarolniczy i niezwiązany z rybołówstwem – rozwój tych obszarów. Działalność LGD czy LGR może polegać na aktywizacji zawodowej mieszkańców, rozbudowie infrastruktury drogowej, jak i działaniach związanych z rozwojem turystyki na danym obszarze, tj. tworzeniem bazy hotelowej i infrastruktury turystycznej, rewitalizacją zabytków, przygotowywaniem wspomnianych wcześniej pakietów czy w szerszym kontekście, działalnością w zakresie promocji regionu. – Oblicze agroturystyki się zmienia – mówi Jagoda Kulczycka z LGD Stobrawski Zielony Szlak. Dziś konkurujące o względy klienta gospodarstwa agroturystyczne, lokalne muzea czy pracownie rękodzielnicze odkrywają, że lepiej jest połączyć siły, tak by dać klientowi pakiet różnorodnych atrakcji. To znacznie zwiększa atrakcyjność obszaru. 

Zainteresowanie rośnie 
Na terenie Polski działa obecnie zajmując ponad 90 proc. powierzchni kraju 336 LGD (najwięcej w Europie) i 48 LGR. Na realizację priorytetów wynikających z lokalnych strategii rozwoju przyjętych dla LGD i LGR przeznaczone są środki w wysokości od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych. Gminy chętnie wykorzystują te źródła finansowania, widząc jak przekłada się to na wzrost ich konkurencyjności i atrakcyjności turystycznej, a wraz z nimi świadomości tego, że agroturystyka, aby stała się naprawdę konkurencyjna wobec innych form turystyki, musi podnieść standard usług, zmienić podejście do turysty, dostosować się do jego oczekiwań. Nie dziwi więc, że z roku na rok zainteresowanie grup udziałem w targach rośnie. Traktują one udział w imprezie nie tylko jako szansę na zaprezentowanie walorów swojego regionu, ale przede wszystkim jako możliwość podpatrzenia innych stowarzyszeń i ich sposobów na przyciągnięcie turystów. Ogromnym zainteresowaniem wystawców cieszą się też warsztaty z zakresu organizacji turystyki czy konferencja naukowa. – W zeszłych latach debatowaliśmy m. in. nad stawkami VAT, w tym roku wzięliśmy na warsztat infrastrukturę okołoturystyczną jako element wzbogacający ofertę obszarów wiejskich – mówi Kowalczyk.
Organizacji warsztatów i konferencji podjęły się ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi oraz sportu i turystyki. To jedna z wielu inicjatyw, jakie te departamenty podejmują wspólnie w ramach wspierania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich. – To sektor o szczególnym znaczeniu. W ostatnich kilkunastu latach w Polsce liczba gospodarstw agroturystycznych zwiększyła się 20-krotnie. Z dwóch unijnych programów w ostatnich sześciu latach wydano na rozwój wsi aż 2,5 mld zł. Jestem pewien, że w kolejnych latach mamy szanse na dalszy rozwój, również w turystyce. – powiedział w czasie oficjalnego otwarcia wiceminister rolnictwa Tadeusz Nalewajk. Jego department w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich realizuje jedno z priorytetowych zadań: różnicowanie działalności w kierunku działalności pozarolniczej.
Turystyka wiejska to dziś obszar zainteresowań wielu instytucji, krajowych i zagranicznych, które współpracują, by ten rodzaj turystyki mógł się rozwijać. Ich wsparcie niewiele by jednak dało, gdyby nie było inicjatywy oddolnej. Tymczasem turystyka wiejska chce być dziś konkurencyjna i jest na najlepszej drodze, by taką się stać.


5–7 kwietnia, Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki Agrotravel, Kielce

2013-05-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter