Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Brak potwierdzenia gwarancji grozi karą

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, organizator jest zobowiązany wydać każdemu klientowi, który wpłaca kwotę powyżej 10 proc. ceny imprezy, pisemnego potwierdzenia posiadanej przez niego gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Brak potwierdzenia posiadania gwarancji może mieć dla organizatora turystyki przykre konsekwencje.

ązek, o którym mowa wynika z art. 14 ust. 4 ustawy o usługach turystycznych i polega na konieczności przedstawienia klientowi w formie pisemnej informacji dotyczącej posiadanej przez organizatora gwarancji lub umowy ubezpieczenia, a także wskazania sposobu ubiegania się o wypłatę środków przez klienta w wypadku niewypłacalności biura podróży. Ustawa wyraźnie nakłada ten obowiązek na organizatorów turystyki, którzy powinni zadbać, aby reprezentujący ich agenci również takie pisemne potwierdzenia posiadania gwarancji turystom przekazywali. Pośrednicy turystyczni nie zostali przez ustawę wskazani jako posiadający taki obowiązek.
Jakie mogą być konsekwencje naruszenia przepisów?
Organizator, który nie stosuje się do wyżej opisanych przepisów może spodziewać się, że podczas kontroli z urzędu marszałkowskiego zostanie mu to zasygnalizowane i będzie wezwany do zmiany praktyki w tym zakresie. Gorsze wydają się konsekwencje kontroli z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zaniechania organizatora w tym zakresie może uznać za naruszenie obowiązku informacyjnego, a tym samym za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów). Konsekwencją takiej kwalifikacji może być wydanie decyzji o nałożeniu kary pieniężnej na biuro podróży.
Jak w praktyce wypełnić obowiązek potwierdzenia gwarancji?
Organizator może przygotować osobny dokument z pisemnym potwierdzeniem posiadanej gwarancji i wręczać go klientom, którzy wpłacają kwotę przekraczającą 10 proc. ceny imprezy. Problematyczne w tym rozwiązaniu jest to, że wypadałoby zachować kopię z podpisem klienta, poświadczającą, że takie potwierdzenie otrzymał, co powoduje gromadzenie dodatkowych dokumentów. Innym rozwiązaniem jest włączenie treści potwierdzenia posiadania gwarancji do umowy lub do ogólnych warunków uczestnictwa. Trzeba jednak pamiętać o aktualizacji tych dokumentów przy zawieraniu kolejnej polisy ubezpieczeniowej. KW

2013-06-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter