Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Jak promować firmę na YouTube?

Film reklamowy to skuteczna forma promocji produktu lub firmy. Dzięki portalowi YouTube przy minimalnych kosztach emisji spotu reklamowego można liczyć nawet na milionową widownię. W tej sytuacji nieaktualne jest już pytanie, czy w ogóle korzystać z tej formy reklamy. Należy raczej się zastanowić, jaki rodzaj spotu wybrać i jakimi sposobami promować go w sieci.

YouTube to serwis, który powstał w 2005 r. jako miejsce do publikacji amatorskich filmików wideo. Dziś jest największym na świecie serwisem udostępniającym filmy, także te profesjonalne, teledyski, reklamy, a nawet filmy pełnometrażowe. Z tego względu YouTube określany jest jako największy telewizyjny kanał tematyczny na świecie, który odwiedza miesięcznie ponad miliard użytkowników. Jest on dostępny w 56 krajach i 61 językach. Każdego miesiąca użytkownicy spędzają ponad 6 mld godz. na oglądaniu filmów – to prawie godzina oglądania przypadająca na każdego mieszkańca Ziemi. Co minutę na portal trafia 100 godz. filmów. Obok tak potężnego medium nie jest w stanie przejść obojętnie żadna firma poważnie myśląca o sukcesie rynkowym. Dla firm z branży turystycznej wydaje się on wręcz idealną przestrzenią do reklamy. 

1 Przygotuj niestandardowy materiał filmowy 

Zaletą promocji na YouTube jest to, że zamieszczane tam materiały nie muszą przypominać typowych, wysokobudżetowych reklam, które znamy z tradycyjnej telewizji. Tego typu produkcje są wręcz omijane przez odbiorców YouTube’a. Użytkownicy serwisu poszukują filmików o charakterze rozrywkowym bądź informacyjnym. Znając preferencje internautów, należy zdecydować, jaki rodzaj filmików chcemy zamieszczać, na YouTube. Czy klasyczną prezentację firmy, a może filmik z dużą dawką niekonwencjonalnego humoru lub parodię, reklamę quasi-amatorską zbudowaną z ujęć nagranych telefonem komórkowym, a może filmy animowane? Decyzję należy podjąć w zależności od możliwości technicznych, budżetu oraz scenariusza filmiku. Jeśli masz ambitne plany i odpowiedni budżet, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Można także zamieszczać materiały filmowe, np. przesłane przez zadowolonych klientów. Sposobem na pozyskanie dużej liczby filmików od turystów jest rozpisanie konkursu na film z wakacji. Wówczas wystarczy sprawny montażysta, aby wykreować atrakcyjny obraz. Pamiętaj przy tym, że wykorzystując jakiś utwór muzyczny w formie podkładu, musisz zadbać o uzyskanie praw do wykorzystania nagrania. Wielu użytkowników sieci ignoruje ten wymóg, łamiąc tym samym prawo.
W trakcie realizacji filmu pamiętaj także, żeby już od pierwszych sekund przyciągnąć uwagę widza, aby pozostali przed ekranami dłużej. Unikaj także zwrotów dotyczących konieczności nabycia konkretnej wycieczki lub skorzystania z danej usługi. Taki zabieg wpływa bardzo negatywnie na zdecydowaną większość internautów i szybko może spotkać się z ostrą krytyką z ich strony. 

2 Załóż własny kanał i pozyskaj publiczność 

Filmy na YouTube można publikować na dwa sposoby. Pierwszy polega na umieszczeniu spotu reklamowego pośród wielu innych filmów, bez wyraźnego oznakowania go symbolem marki czy produktu. Tak dodany film ma sprawiać wrażenie, że został tam „wrzucony” przez internautów, a nie przez biuro podróży z czysto komercyjnych pobudek. Taki film będzie bardziej wiarygodny, choć oczywiście trudniejszy do odnalezienia w gąszczu innych i wymagający większej promocji w internecie. Drugi sposób polega na publikacji spotu poprzez kanał firmowy. Zaletą kanału firmowego jest możliwość umieszczenia kontentu wideo pod osobnym adresem URL i stworzenie profilu podobnego do tych na serwisach społecznościowych. Tak opublikowany filmik, nawet nieoznaczony bezpośrednio logo marki, poprzez fakt publikacji na kanale firmowym będzie ściśle z nią związany. W tym wypadku nie można mieć wątpliwości, kto jest jego producentem oraz kto go umieścił w sieci. Założenie kanału firmowego w serwisie Youtube jest bezpłatne, a jego prowadzenie niezbyt skomplikowane. Serwis YouTube jest przyjazny użytkownikom, pozwala na zakładanie różnych rodzajów kont – w zależności od potrzeb i profilu działalności. Wystarczy się zarejestrować i podążać za wskazówkami. 

3 Popraw pozycjonowanie swoich filmów 

Jeśli chcesz, by Twoje filmy i Twój kanał odniosły sukces w YouTube, musisz je zoptymalizować. Zaczynając od podstaw, należy sformułować odpowiednią nazwę kanału, tytuł oraz opis filmu i przygotować atrakcyjną miniaturę. Wybierz krótką, łatwą do zapamiętania nazwę, która daje odbiorcom pojęcie, o czym jest Twój kanał. Tytuł filmu musi być atrakcyjny i stanowić zapowiedź jego treści. Ponadto tytuł jest pozycjonowany w wynikach wyszukiwania zarówno YouTube’a, jak i Google oraz innych wyszukiwarek. Dlatego warto trzymać się zasady: słowa kluczowe na początku, budowanie marki na końcu. W wypadku kiedy filmik jest częścią serii, umieść numer odcinka na końcu tytułu. Pamiętaj także, aby aktualizować tytuły starszych filmów, by nadal przyciągały widzów. Unikaj tytułów, które wprowadzają użytkowników w błąd. Będą one powodowały spadek oglądalności i negatywnie wpłyną na wyniki czasu oglądania Twojego filmu. Tagi to opisowe słowa kluczowe, które pomogą użytkownikom znaleźć Twoje filmy. Utwórz zestaw standardowych tagów dla swojego kanału, który będzie stosowany we wszystkich publikowanych filmach (np. podróże, turystyka, biuro podróży, wakacje, Grecja, plaża itp.). Podaj tyle tagów, ile potrzeba, by dokładnie i rzetelnie opisać treść filmu. Podobnie jak tytuły, aktualizuj tagi filmów zgodnie z nowymi trendami wyszukiwania. Do tagów należy także dołączyć słowa kluczowe z tytułu. Im wyżej Twój film jest pozycjonowany w wynikach wyszukiwania YouTube, tym większa liczba osób ma szansę go zobaczyć i zasubskrybować Twój kanał. 

4 Stwórz dobry opis i wysokiej jakości miniaturę filmu 

W poprawie pozycjonowania bierze udział także opis filmu. W wynikach wyszukiwania i widocznej części strony odtwarzania jest widocznych tylko pierwszych kilka zdań opisu, dlatego warto się do nich przyłożyć. Opracuj szablon, który będziesz stosował w opisach wszystkich filmów, by uzyskać spójność. Dobrze sformułowany opis powinien precyzyjnie opisywać film w jednym lub dwóch zwięzłych zdaniach; zachęcać widzów do zasubskrybowania (i zawierać link do subskrypcji), zawierać linki do Twojej strony www i mediów społecznościowych, w których można znaleźć firmę. Przykład dobrego opisu: „Świat Podróży to miejsce, w którym znajdziesz ciekawe filmiki o podróżach”. Równie ważna jak opis jest miniatura filmu. Powinna być wyraźna, ostra, w wysokiej rozdzielczości (min. 640 x 360 pikseli, proporcje 16:9), w jasnych barwach, o wysokim kontraście. Najlepiej wyglądają zbliżenia twarzy, atrakcyjne wizualnie zdjęcie, dobrze wykadrowane, o właściwej kompozycji. Aby uzyskać dobrą miniaturę, podczas kręcenia filmu nagraj kilka dodatkowych ujęć, z których będzie można ją utworzyć. Przesyłaj miniatury w wysokiej rozdzielczości, by były wyraźne i ostre. 

5 Na swoim kanale publikuj nie tylko filmy, ale też posty 

Aktywność na YouTube to nie tylko przesyłanie filmików. Twórcy mogą wykonywać inne działania i w ten sposób przypomnieć widzom o swoim kanale. Jeśli przesyłasz materiały raz w tygodniu, między nowymi filmami proponuj widzom obejrzenie specjalnie wybranych materiałów oraz publikuj posty na kanale. Pamiętaj, by wyjaśnić użytkownikom, dlaczego teraz rekomendujesz dany materiał. Rozkładaj swoje działania w czasie – przesyłanie, komentowanie, dodawanie do playlisty, „lubienie” filmów i publikowanie postów na kanale nie powinno odbywać się tuż po sobie. Dzięki promowaniu filmów innych osób Twój kanał może stać się miejscem opiniotwórczym. YouTube udostępnia także wiele narzędzi, które pomagają podnosić jakość naszego kanału i przyciągać nowych odbiorców. Jedną z ciekawszych opcji jest przekaz na żywo. Daje to widzom kolejny powód, by odwiedzić Twój kanał. Można komentować wydarzenia na bieżąco i tym samym oferować swoim odbiorcom nowe możliwości interakcji. Jeśli na przykład jesteś na study tourze w Grecji, możesz zrobić relację na żywo i bezpośrednio pokazać zalety destynacji. Warto jedynie wcześniej poinformować użytkowników portalu, że taka relacja na żywo się odbędzie, by gotowi czekali przed monitorami komputerów. Żeby uatrakcyjnić sam filmik, który już zamieściliśmy na YouTube, możemy do niego dodać adnotacje. Adnotacja to uniwersalna funkcja, polegająca na dodawaniu klikalnych elementów w filmikach, które zwiększają zaangażowanie użytkowników. Adnotacje można dodawać, edytować i usuwać w dowolnym momencie. Twórca ma pełną kontrolę nad ich treścią, umiejscowieniem oraz czasem wyświetlania. Adnotacje powinny coś wnosić, a nie przeszkadzać w oglądaniu, dlatego nie „bombarduj” widza. Zbyt duża liczba adnotacji może być potraktowana jako spamowanie i mieć odwrotny skutek. W odpowiednich wypadkach wybierz takie ustawienia, by adnotacje po kliknięciu otwierały nowe okno. Jednak uważaj, by nie odrywać widzów od filmu zbyt szybko.



PRZYKŁAD
Piotr Sućko, prezes zarządu biura podróży Funclub
Zadaniem firmowego kanału jest budowanie pozytywnych relacji z klientami oraz zaufania do marki. Warto często aktualizować kanał poprzez dodawanie filmów przedstawiających miejsca, w których mogą wypoczywać nasi klienci oraz prezentujących nasze autokary. Dużym zainteresowaniem cieszy się cykl „Dzień z życia Funclubu”, poprzez który użytkownicy mają szansę podejrzeć nasze zaangażowanie w organizację wypoczynku. W tym roku nasz kanał wzbogaciliśmy o filmy z obozów młodzieżowych, które spotkały się z dużym zainteresowaniem.


Zapytaj eksperta
Marcin Michalik,
dyrektor ds. marketingu grupy Stylem, www.seo-stylem.pl

Jakie zalety dla firm płyną z prowadzenia własnego kanału na YouTube?
Bez wątpienia prowadzenie firmowego kanału na YouTube może być kołem zamachowym rozwoju niejednego biznesu. YouTube może sprawić, że nasz produkt, oferta, marka wręcz zakorzenią się w świadomości użytkowników. Dodatkowo promowanie się na YouTube sprawia, że jesteśmy postrzegani jako firma idąca z duchem czasu, wychodząca klientowi naprzeciw.

Czy dobrym pomysłem dla firm promujących się na tym portalu jest zamieszczanie filmików amatorskich, kręconych telefonem komórkowym?
Promocyjne filmiki amatorskie zazwyczaj mają na celu „udomowienie” reklamy. Poprzez swoją naturalność i spontaniczność mają one sprawić, że odbiorca przychylniejszym okiem spojrzy na nią niż na reklamę komercyjną. Jednak to, co jest korzystnym rozwiązaniem dla jednych, nie musi odpowiadać drugim. Pamiętajmy, że dobór narzędzi i technik promocyjnych zawsze, ale to zawsze musi współgrać ze strategią marketingową i profilem reklamowanej firmy. Jeśli promujemy tematykę bliską przeciętnemu Kowalskiemu, to jak najbardziej takie filmiki są wskazane. Jednak gdy zależy nam na promocji produktu premium, to bardzo często amatorskie filmiki mogą bardziej nam zaszkodzić, niż pomóc.

Jak można zwiększyć oglądalność własnych filmików?
Sposobów zwiększenia oglądalności na YouTube jest wiele. Jednak można wyróżnić trzy podstawowe i najefektywniejsze sposoby. Pierwszy to optymalizacja: zarówno nazwa pliku, nazwa filmiku, jak i jego opis powinny odpowiadać temu, co wpisują w wyszukiwarce YouTube’a internauci. Jeśli promując biuro turystyczne nasz filmik nazwiemy „12 lipca 012 grupa7”, to raczej nie liczmy, że ktoś na nas trafi. Dlatego powinniśmy tak dobierać słowa kluczowe, by zwiększyć naszą popularność. Następnie aktywność – informacje o nas i o naszych filmikach powinniśmy rozsiewać jak najczęściej i jak najszerzej. Wypowiadanie się u innych, wdawanie się w tematyczne dyskusje, częste dodawanie nowych materiałów, powodują, że coraz więcej osób o nas wie. Oprócz czasu nie kosztuje nas to ani złotówki, a może przynieść dobre efekty. Na koniec linkowanie – warto solidnie podlinkować adres url naszego filmiku. Kilkadziesiąt, a nawet więcej mocnych linków sprawi, że nasz filmik będzie się pojawiał bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Warto znaleźć frazę, oczywiście powiązaną tematycznie, gdzie konkurencja jest niewielka, a wysoka ilość wyszukiwań owej frazy.

Czy warto inwestować w płatne formy reklamy na YouTube?
Płatne reklamy na YouTube, oczywiście zakładając, że są dobrze skonfigurowane, to pewny sposób na dotarcie do rzeszy odbiorców. Niestety, za taką dobrze skonfigurowaną i skuteczną reklamę trzeba również dobrze zapłacić. Każdy przypadek jest inny i nie można jednoznacz- nie określić, czy warto inwestować w reklamy na YouTube. To, co jednym przyniesie spore zyski, dla innych może być wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

2013-09-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter