Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Marketing i Technologie

»

Inwestycje w technologie zwracają się z nawiązką

Nowoczesne rozwiązania technologiczne, które coraz odważniej wchodzą w segment lotów czarterowych, pozwalają efektywniej zarządzać miejscami w samolotach i eliminować zbędne koszty touroperatorów. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych systemów rezerwacyjnych możliwe stało się także tworzenie produktów turystycznych.

Jednym z najnowszych rozwiązań dedykowanych zarządzaniu miejscami czarterowymi jest X–flight HUB, funkcjonalność udostępniona przez Synerway do systemu BlueVendo Prestige. – Jest to moduł umożliwiający wprowadzenie na rynek B2B i B2C sprzedaży samych miejsc w samolocie – mówi Bartłomiej Kawecki, prezes Synerway. System pozwala właścicielowi miejsc, czyli touroperatorowi, sprzedawać i kupować fotele w maszynach wykorzystywanych przez innych organizatorów. Zasady zakupu i odstępowania miejsc określane są przez poszczególnych touroperatorów, system trzyma się ustawionych zasad. – Narzędzie sprawdza się świetnie przy optymalizacji obłożenia samolotów, a co za tym idzie, przy jeszcze lepszej kontroli kosztów. Jak wiemy, branżę najwięcej kosztują niewykorzystane miejsca w samolocie – tłumaczy Bartłomiej Kawecki i dodaje, że touroperatorzy od dawna współpracują ze sobą w zakresie odsprzedaży miejsc w samolotach. Wprowadzenie narzędzia opracowanego przez Synerway optymalizuje ten proces i pozwala go automatyzować, a ponadto pozwala na stworzenie oferty, której zbudowanie byłoby jeśli nie niemożliwe, to przynajmniej mocno utrudnione. – Kiedy dwóch touroperatorów ma po jednym miejscu na przelot tym samym rejsem, system ułatwia stworzenie pakietu dla dwóch osób i szybkie
zamieszczenie go w platformie rezerwacyjnej – wyjaśnia Bartłomiej Kawecki. X-flight HUB pozwala także na sprzedaż biletów turystom indywidualnym. 

Touroperatorzy na tak
Pierwszym klientem korzystającym z rozwiązania Synerway jest Exim Tours. Zbigniew Pobudkiewicz, dyrektor ds. transportu lotniczego, funkcjonalność X-flight BOX ocenia bardzo wysoko. – System, dostępny dla nas od dwóch miesięcy, nie osiągnął jeszcze w pełni zaplanowanych możliwości, a już dziś możemy stwierdzić, że mocno usprawnia naszą pracę – twierdzi Zbigniew Pobudkiewicz. – Obecnie korzystamy z możliwości wprowadzania do sprzedaży samych biletów dostępnych na naszej stronie internetowej, w systemie BlueVendo dla naszych agentów oraz przez system Ypsylon na wielu portalach z biletami lotniczymi. Zamieszczenie ofert zajmuje nam ok. 2–3 godz. tygodniowo – mówi Zbigniew Pobudkiewicz. Touroperator nieustannie notuje wzrosty sprzedaży samych przelotów, do tej pory założono już ponad 500 rezerwacji, co odpowiada 40 proc. całej sprzedaży biletów na loty czarterowe w ostatnich dwóch miesiącach. 

Brokerzy też pracują online
Znaczenie systemów rezerwacyjnych w sprzedaży biletów czarterowych oraz czarterów doceniła także grupa Spot Group, w Polsce reprezentowana przez brokera lotniczego Spot Reisen Poland. Platforma dostępna jest online i mogą z niej korzystać touroperatorzy, agenci turystyczni i pasażerowie indywidualni. Wystarczy zalogować się na stronie firmy podając imię, nazwisko i numer rezerwacji, by dokupić dodatkowe usługi związane z podróżą (m.in. specjalny posiłek, rezerwacja miejsc, odprawa online, zgłoszenie nietypowego bagażu). W niedalekiej przyszłości firma planuje też udostępnić indywidualne bukowanie biletów lotniczych. Aktualnie system dostępny jest dla niemieckich klientów, którzy wykupili wycieczkę z przelotem realizowanym jedną ze spółek Spot Group w pozostałych krajach, w których obecne są firmy ze Spot Group, platforma wprowadzana jest etapami. – Wstępne rozkłady do Polski na sezon letni 2014 zostaną opublikowane pod koniec sierpnia 2013 r. Dla polskich organizatorów system będzie dostępny od października dla operacji w lecie 2014. Oferta będzie obejmowała pełne czartery i bukowanie bloków miejsc na dostępnych rejsach. Wszystkie dodatkowe usługi dla klientów indywidualnych będą dostępne pod koniec roku 2013 – mówi Amr Aboukoura, prezes zarządu Spot Reisen Poland. 

Technologicznie w stronę klienta
Rozwój technologii pozwolił na wzbogacenie istniejących systemów obsługi pasażerskiej o dodatkowe funkcjonalności. Jedną z nich jest wprowadzenie bezbiletowej odprawy pasażerskiej, realizowanej np. przez touroperatorów korzystających z lotów liniami Enter Air. – Odprawę bezbiletową wprowadziliśmy częściowo już latem 2012 r., ale to od bieżącego sezonu z tego rozwiązania korzystają wszyscy nasi klienci – mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holiday, i dodaje, że rozwiązanie to wprowadziły wszystkie linie obsługujące rejsy tego touroperatora. Janusz Śmigielski po stronie zalet systemu zapisuje ograniczenie kosztów, organizator nie musi drukować ok. 100 tys. biletów na sezon i wystawiać duplikatów w razie zgubienia pierwotnego dokumentu. – Kolejnym plusem jest przyspieszenie odprawy oraz ograniczenie problemów logistycznych pojawiających się w wypadku rozsyłania biletów na wszystkie lotniska i wakacyjne destynacje – podkreśla Janusz Śmigielski i dodaje, że takie rozwiązanie pozwala też zaoszczędzić sporo czasu pracownikom touroperatora, którzy dziś nie muszą już przed rejsem zajmować się drukowaniem dokumentów.
Automatyzacja procesów związanych z zarządzaniem miejscami w samolocie oraz obsługą pasażerską klientów czarterowych możliwa jest dzięki powstawaniu coraz nowszych rozwiązań, które dodawane są do istniejących systemów, nadając im zupełnie nowy wymiar funkcjonalności. Dzięki tym detalom touroperatorzy mogą zaoszczędzić pieniądze i ograniczyć ryzyko, które w branży turystycznej jest wielowymiarowe. Zmniejszenie go choćby w jednym aspekcie potrafi znacząco wpłynąć na wynik finansowy. MG

2013-09-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter