Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych dąży do zmiany systemu dystrybucji produktów lotniczych. Światowa branża jednogłośnie opowiedziała się przeciwko tym działaniom. Temat NDC zdominował 1. Światowy Szczyt Organizacji Zrzeszających Biura Podróży w Kordobie.
New Distribution Capabilty (NDC) to nowy system dystrybucji produktów linii lotniczych zaproponowany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. Ma on umożliwiać przewoźnikom sprzedaż swojej oferty bezpośrednio poprzez agentów w ten sam sposób, jak poprzez ich własne strony internetowe [patrz „WT” nr 15, s. 12]. Nowy system zakłada jednak pominięcie w dystrybucyjnym łańcuszku GDS-ów oraz nieograniczony dostęp do danych pasażerów dla przewoźników. To w praktyce może oznaczać, że linie będą mogły z łatwością przejmować klientów od agentów. Swój sprzeciw wobec inicjatywy IATA przedstawiciele branży turystycznej z całego globu sformułowali podczas 1. Światowego Szczytu Organizacji Zrzeszających Biura Podróży. Po raz pierwszy zbudowali wspólny front wobec działań zrzeszenia przewoźników, które stara się narzucać własne rozwiązania. – W kongresie wzięło udział ok. 300 osób reprezentujących 50 krajów z 6 kontynentów. Choć poruszano wiele zagadnień, to najwięcej emocji i kontrowersji wzbudził temat NDC – relacjonuje Tomasz Rosset, sekretarz generalny PIT. – Okazało się, że urzeczywistnienie NDC jest postrzegane jako problem globalny i budzi takie same obawy zarówno w Europie, jak i Afryce czy Ameryce Południowej. Stowarzyszenia z dalszych regionów świata do tej pory miały poczucie, że są same z tym problemem, kongres pokazał, że tak nie jest – relacjonuje Rosset.
Potrzeba konkretów
NDC może wykluczyć z dystrybucyjnego obiegu nie tylko GDS-y i agentów IATA, ale także może stworzyć poważną konkurencję dla tradycyjnych organizatorów. Nowy system ma ułatwić przewoźnikom pakietowanie usług, czyli będzie im umożliwiał wejście w rolę organizatorów.
Od czasów przedstawienia pomysłu na utworzenie NDC, przeszło rok temu, IATA nie skonkretyzowała jednak, jak cały system dystrybucji miałby dokładnie działać. Aleks Popovich, reprezentujący na kongresie w Kordobie zrzeszenie przewoźników lotniczych, także nie dostarczył odpowiedzi na nurtujące turystyczny świat pytania.
– Uczestnicy usłyszeli jedynie powtarzane od dawna ogólniki i zapewnienia, że IATA chce współpracować zarówno z agentami, jak i systemami rezerwacyjnymi – mówi Tomasz Rosset. Delegaci nie dali się jednak zwieść. Holger Taubmann, wiceprezes ds. dystrybucji w Amnadeus IT Group, otwarcie powiedział, że GDS-y nie mają zaufania do tego projektu i oczekują konkretów ze strony IATA. Stwierdził jednocześnie, że zrzeszenie nie jest przygotowane technologicznie na opracowanie nowego systemu dystrybucji.
Manifest z Kordoby
Nieufność GDS-ów wobec inicjatywy zrzeszenia jest całkowicie zrozumiała. Według przewidywań Atmosphere Reaserch Group, jeśli NDC zostanie wprowadzone (bazując tylko na ujawnionych dotychczas deklaracjach IATA), udział GDS-ów w światowych zyskach z rezerwacji biletów lotniczych z obecnych 50–60 proc. może spaść do 7 proc. – Jednak GDS-y dysponują ogromnym zapleczem finansowym oraz technologicznym i ostatecznie sobie poradzą, jeśli NDC zadziała. Należy natomiast pamiętać, że na końcu łańcucha są agenci. Pojawiają się zatem pytania: czy będzie potrzeba tylu agentów co obecnie, czy w ogóle będą potrzebni? To jest w tej chwili największe zmartwienie: jaka ma być ich rola – podkreśla Tomasz Rosset. Konfrontacja podczas kongresu w Kordobie z przedstawicielami IATA nie przyniosła satysfakcjonujących odpowiedzi. Tymczasem oczekiwania agentów i GDS-ów są jasne i zostały ujęte w tzw. manifeście z Kordoby. Jest to dokument podsumowujący 1. Światowy Szczyt Organizacji Zrzeszających Biura Podróży. Jeden z siedmiu punktów manifestu dotyczy w całości NDC. Czytamy w nim: „Wprowadzenie nowego modelu biznesowego nie powinno być jednostronnie narzucane przez któregokolwiek z uczestników rynku. Zamiast tego powinniśmy podjąć wspólny wysiłek, aby wspierać neutralny, sprawiedliwy i niedyskryminujący model, pozwalający na wzmocnienie dystrybucji produktów linii lotniczych przez każdy z kanałów. AO
Dossier
Pierwszy Światowy Szczyt Organizacji Zrzeszających Biura Podróży odbył się w Kordobie w dniach 7–9 listopada, pod przewodnictwem Hiszpańskiej Konfederacji Biur Podróży (CEAV). W założeniu ma to być coroczne spotkanie, za każdym razem przygotowywane przez organizację z innego kraju. Przyszłoroczny szczyt odbędzie się w Chorwacji.