Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Fala pieniędzy dla nadmorskich regionów

Komisja Europejska przedstawiła nową strategię promowania turystyki przybrzeżnej i morskiej w Europie. Połączenie sił państw członkowskich i branży turystycznej ma zaowocować wzmocnieniem sektora turystyki w tzw. niebieskiej gospodarce.

Komisja ogłosiła 14 zaleceń nastawionych na zrównoważony wzrost i tworzenie miejsc pracy, obejmujących m.in. rozwój nowych produktów turystycznych, promocję atrakcyjności i dostępności terenów przybrzeżnych, morskiego dziedzictwa kulturowego i turystyki podwodnej oraz tworzenie baz sportów wodnych, żeglarstwa rekreacyjnego i marin jachtowych. W działania mają zaangażować się wszelkie podmioty, tj. władze państw członkowskich i regionów nadmorskich, właściciele dużych przedsiębiorstw oraz podmioty prowadzące usługi turystyczne. W dokumencie komisja zwróciła uwagę na poszanowanie środowiska naturalnego, głównie poprzez inwestowanie w elektryczne systemy napędzania łodzi i urządzenia portowe oraz minimalizację tworzenia zanieczyszczeń wodnych.

Wiatr w żagle turystyki

Komisja zapewniła o wprowadzeniu turystyki przybrzeżnej i morskiej jako kolejnego obszaru polityki Unii Europejskiej. Zobowiązała jednocześnie państwa członkowskie do podjęcia działań mających na celu rozwój tego sektora, w szczególności poprzez podjęcie współpracy regionalnej i sąsiedzkiej oraz maksymalizacji wykorzystania środków unijnych na ten cel. Jak podkreśliła Maria Damanaki, unijna Komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa: „Turystyka stanowi największy obszar morskiej działalności gospodarczej oraz kręgosłup ekonomiczny wielu naszych regionów przybrzeżnych i naszym obowiązkiem jest pomóc temu sektorowi rozwijać się pomyślnie”. Środki mają pochodzić z programów budżetu UE na lata 2014–2020, takich jak Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Morski i Rybacki, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejski Fundusz Społeczny. Zmiana unijnej polityki była podyktowana ostatnimi danymi, które świadczą o rekordowej liczbie turystów rokrocznie odwiedzających kraje Unii Europejskiej oraz spodziewanym wzrostem w kolejnych latach. Tylko w ubiegłym roku liczba noclegów na terenie UE wyniosła 2,6 ld, co stanowi wzrost o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2012. Turystyka nadmorska w Europie to doskonały biznes, zatrudniający 3,2 mln ludzi i generujący 183 mld euro wartości dodanej brutto dla gospodarki unijnej.

Rozwiązanie problemów

Główne problemy do pokonania na drodze do rozwoju turystycznego obszarów nadmorskich wiążą się z nie w pełni wykorzystanym potencjałem długiej linii brzegowej kontynentu europejskiego oraz niezrównoważonym rozwojem gospodarczym w tym zakresie w państwach członkowskich, zwłaszcza po ostatnich rozszerzeniach UE o kraje bałkańskie. Nowa polityka europejska to szansa dla Polski. Rozwój turystyki przybrzeżnej pomógłby rozwiązać problem wysokiego bezrobocia wśród ludzi młodych nie tylko w naszym kraju, gdyż według statystyk aż 45 proc. osób zatrudnionych w turystyce mieści się w przedziale 16–30 lat. Regiony nadmorskie mogą teraz śmiało aplikować o fundusze unijne z myślą o rozwoju bazy turystycznej z większą niż dotychczas szansą na realizację projektów.

Jak zapewnia Radosław Soćko z Zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego: „Nasze doświadczenie jako obszaru przybrzeżnego oraz świadomość potrzeb sprawiają, że takie działania z pewnością będą podejmowane. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania informacji, jakiego rodzaju inwestycje są najbardziej oczekiwane przez gminy nadbałtyckie położone w naszym województwie. Ta wiedza pozwoli nam na określenie strategii rozwoju turystycznego całego regionu”. Rozwój terenów nadmorskich z wykorzystaniem funduszy unijnych w Polsce zaowocowałby zwiększeniem zatrudnienia w tym sektorze, polepszeniem bazy turystycznej, a tym samym skutkowałby większą liczbą turystów zagranicznych nad Bałtykiem. Branża turystyczna powinna zacząć współpracować w tym zakresie z gminami nadmorskimi, tworząc spójną strategię zagospodarowania przestrzennego, na czym skorzystają wszyscy.  SM

 

2014-04-13

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter