Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Dotkliwa kara dla Rainbow Tours

Pod koniec ubiegłego roku łódzka delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydała w imieniu prezesa UOKiK decyzję w sprawie naruszenia zbiorowych interesów przez Rainbow Tours i nałożenia na organizatora kary pieniężnej w wysokości 88 342 zł. Sprawa jest bardzo interesująca, bowiem przypadek Rainbow może dotyczyć tak naprawdę każdego organizatora.

Podstawą wszczęcia postepowania była skarga konsumencka przekazana przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi, z której wynikało, że Rainbow Tours podaje w katalogach turystycznych informacje wprowadzające konsumentów błąd, tzn. informuje, że w ramach wycieczki do Tajlandii z noclegami w hotelu Rawai Palm Beach Resort konsumenci mogą korzystać bezpłatnie z przejazdów łodzią na wyspę Bon, która to usługa na miejscu nie była realizowana, mimo że stanowiła istotną atrakcję miejscowości Phuket.

Najciekawsze jest to, że początkowo usługa bezpłatnych przejazdów łodzią na wyspę Bon była faktycznie zagwarantowana i dlatego organizator umieścił taką informację w katalogach i w systemie rezerwacyjnym. W późniejszym okresie jednak kontrahent z Tajlandii poinformował biuro podróży, że ta usługa nie będzie już realizowana. Rainbow Tours poinformowało agentów o zmianie oferty i podjęło starania, aby poinformować o tym fakcie również klientów, którzy wykupili już imprezę. Organizator wprowadził również zmianę w systemie rezerwacyjnym, jednak w ofercie wydrukowanej zmian wprowadzić już nie mógł.

Zdaniem urzędu organizator taką informację winien zawrzeć w umowach z klientami, bez tej wzmianki  bowiem uznaje się, że wprowadza konsumentów w błąd co do świadczeń, które znajdują się w jego ofercie (klienci nadal mogą mieć taką świadomość, czytając katalog drukowany). Właśnie z tego powodu UOKiK uznał takie zachowanie organizatora za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, polegającą na pomijaniu przy zawieraniu z konsumentami umów na wyjazd do Tajlandii do hotelu Rawai Palm Beach Resort oferowany w katalogu pn. „Ciepło, ciepło, goraco! Egzotyka 2012/2013 Ameryka Północna, Ameryka Srodkowa i Karaiby, Ameryka Południowa, Afryka, Azja. Wypoczynek i zwiedzanie” istotnej informacji dotyczącej tej usługi, co stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Urząd nałożył na Rainbow Tours SA z siedzibą w Łodzi karę pieniężną w wysokości 88 342 zł. Kara pieniężna wyliczana jest z uwzględnieniem wagi naruszenia dokonanego przez przedsiębiorcę, kręgu konsumentów dotkniętych naruszeniem, okresu trwania naruszenia i zachowania samego przedsiębiorcy w trakcie postępowania (np. zaniechanie naruszenia jest okolicznością łagodzącą). Wysokość kary jest ograniczona maksymalnie do wysokości 10 proc. przychodu przedsiębiorcy za rok poprzedzający wydanie decyzji.

Z informacji opublikowanych na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że Rainbow Tours wniosło odwołanie od tej decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. KW

 

 

2014-04-13

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter