Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Marżę należy prognozować i odprowadzić VAT od zaliczki

15 kwietnia 2014 r. została wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualna interpretacja podatkowa (IPPP2/443-48/14-4/BH) w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku pobierania przez organizatorów turystyki zaliczek na realizację imprez turystycznych.

Niestety, jak można się było spodziewać (bowiem w tym zakresie wypowiadali się już eksperci także na łamach „Wiadomości Turystycznych”), nie jest ona korzystna dla biura podróży i z jej treści wynikają nowe obowiązki organizatorów i obciążenia podatkowe, które nie były znane przed nowelizacją ustawy o VAT.

 Od 1 stycznia 2014 r., w konsekwencji nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, z porządku prawnego usunięta została procedura ustalania momentu opodatkowania organizatorów turystyki uzależnionego od ustalenia marży. W konsekwencji branża turystyczna została potraktowana tak jak pozostali podatnicy i moment powstania obowiązku podatkowego winna obliczać na zasadach ogólnych, czyli np. po przyjęciu zaliczki.

 W obliczu takiej zmiany nie było jasne w jaki sposób odprowadzić podatek VAT od zaliczki skoro na etapie jej przyjmowania nie jest jeszcze znana wysokość marży, która zgodnie z art. 119 ustawy o VAT stanowi podstawę opodatkowania. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje, że biuro podróży powinno prognozować swoją marżę i odprowadzać podatek po przyjęciu przedpłaty proporcjonalnie do udziału przedpłaty w cenie całej imprezy turystycznej.

Stosownie do art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 119 ust.

2 ustawy o VAT przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Szczególne procedury nie obejmują aktualnie sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten, w przypadku usług turystyki, powstaje obecnie na zasadach ogólnych.

Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19 a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi (…). W przypadku zaś, gdy przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, to, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej otrzymanie przez biuro podróży od klienta zaliczki, na poczet przyszłej usługi turystyki, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej otrzymania. Ze względu na specyfikę usług turystyki i brak wiedzy o faktycznie poniesionych kosztach na moment otrzymania zaliczki, biuro podróży jest zobowiązane opodatkować otrzymaną zaliczkę określając marżę w drodze prognozy, tzn. obliczając ją na podstawie wstępnie przewidywanych kosztów jakie zostaną poniesione z tytułu świadczonych usług. Oznacza to, że organizator turystyki może założyć jaką marżę chce zrealizować lub wziąć pod uwagę marżę, którą zwykle stosuje przy realizacji podobnych usług.

Jeśli po wykonaniu usługi, gdy wnioskodawca będzie znał faktyczną wartość poniesionych kosztów i rzeczywistą wysokość marży, okaże się, że marża „końcowa” będzie inna od prognozowanej – organizator będzie zobowiązany dokonać korekty podatku (na plus lub na minus) w momencie wykonania usługi.

Podsumowując, z omawianej interpretacji podatkowej wynika, że w przypadku otrzymania od danego klienta zaliczki na poczet świadczonej usługi turystyki, do której zastosowanie znajdzie art. 119 ustawy, powstanie obowiązek podatkowy, na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy. Organizator będzie zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę (w przypadku klientów biznesowych oraz klientów indywidualnych – na ich żądanie) oraz istnieje obowiązek zaewidencjonowania otrzymanej zaliczki przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy odbiorcą usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Faktura powinna być wystawiona nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym biuro podróży otrzyma całość lub część zapłaty od klienta, przed wykonaniem usługi, jednak nie wcześniej niż 30. dnia przed otrzymaniem zaliczki. Otrzymanie przez biuro podróży zaliczki na poczet świadczonej usługi turystyki powoduje również obowiązek rozliczenia podatku VAT. Jak wcześniej wskazano, wysokość podatku organizator powinien wyliczyć na podstawie przewidywanych kosztów jakie zostaną poniesione z tytułu świadczonych usług.

Wyżej wskazane wnioski określone szczegółowo w interpretacji potwierdzają niekorzystne konsekwencje nowelizacji ustawy o VAT dla przedsiębiorców branży turystycznej. Przede wszystkim z otrzymanych zaliczek organizatorzy nie będą mogli w całości pokryć zakupu usług na poczet imprezy turystycznej (zaliczki dla hoteli, opłacenie transportu) bowiem częściowo będą one musiały trafić do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo nowy sposób rozliczania powoduje znaczne utrudnienia i konieczność prognozowania marży, których to obowiązków dotychczas nie było, a co w znaczny sposób komplikuje prowadzenie działalności turystycznej.

Na marginesie tych rozważań należy wskazać, iż turystyczne organizacje branżowe w dalszym ciągu zabiegają o zmianę aktualnych przepisów i przywrócenie dotychczasowego sposobu ustalenia momentu obowiązku podatkowego, korzystniejszego dla biur podróży. KW

 

 

2014-06-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter