Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

Polacy częściej latają. Tani przewoźnicy dominują na polskim rynku

Ukazał się najnowszy Raport „Rynek lotniczy 2014”, sporządzony na zamówienie „Wiadomości Turystycznych”.

Udział Polski w europejskim ruchu lotniczym systematycznie się powiększa. Od 2004 r. nastąpił w tym obszarze wzrost czterokrotny, z 0,653 proc. do 2,692 proc. W 2013 r. przewoźnicy operujący na naszym rynku obsłużyli 22 mln pasażerów, czyli o 3,59 proc. więcej niż w 2012 r. W porównaniu z 2004 liczba ta wzrosła trzykrotnie.

W wyniku optymalizacji siatki połączeń polepszyły się statystyki związane z wykorzystaniem miejsc w samolotach. W następstwie wprowadzonych modernizacji zmalały koszty przewozu jednego pasażera. Pozytywny wpływ na rozwój branży miały inwestycje regionalne. Władze samorządowe wspierają rozwój infrastruktury lotniczej w wielu regionach m.in. w Kielcach, Radomiu, Toruniu, Gdyni.

Zauważalną tendencją jest większy udział przewoźników niskokosztowych w strukturze rynku. Ich obecność w segmencie sektora lotniczego wzrosła z 26,55 proc. w 2005 r. do ok. 54 proc. w 2013 r. Przewoźnikiem, z którego usług skorzystało najwięcej pasażerów okazał się Ryanair. Irlandzkie linie osiągnęły 30 proc. udziału w polskim rynku po przewiezieniu 6,5 mln pasażerów. Tym samym przewoźnik niskokosztowy zajął miejsce PLL LOT.

Andrzej Kobielski z Enter Air zauważa, że coraz więcej turystów planuje swój wypoczynek samodzielnie i oferta przewoźników czarterowych spełnia ich oczekiwania. Przewoźnicy czarterowi – Travel Service i Enter Air obsłużyli w sumie ok. 1,7 mln pasażerów. Najczęściej wybieraną destynacją przez podróżujących w ruchu czarterowym była Antalya. Największą dynamikę w 2013 r. osiągnęły Zjednoczone Emiraty Arabskie. Przyczyn należy upatrywać w tym, że połączenia na tym kierunku są obsługiwane dopiero od końca 2012 r.

W sumie w 2013 r. polskie porty obsłużyły 25 mln pasażerów. Analitycy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego prognozują, że ruch lotniczy do 2030 r. zwiększy się o 136 proc. Spodziewana jest też prywatyzacja polskich portów lotniczych. Szczególnie może dotyczyć to Krakowa, Gdańska, Katowic, Poznania i Wrocławia – obszarów o istotnym potencjale lotniczym.

Obecnie, operatorzy światowi, tacy jak AerRiana, AENA, BAA czy Fraport już rozważają możliwość inwestowania w polskie porty. W porównaniu z innymi krajami UE polski rynek transportu lotniczego rozwijał się bardzo dynamicznie. Wyraźny jest też wpływ tego segmentu na gospodarkę. Niezależne instytucje badawcze wskazują na współzależność danych komponentów na wzajemne funkcjonowanie.

 

Raport „Rynek lotniczy 2014” – dynamika, wskaźniki, prognozy”, dr Dariusz Tłoczyński, wydawca „Wiadomości Turystyczne”

Raport prezentuje zestawienie najważniejszych informacji obrazujących sytuację na rynku lotniczym.  Pierwsza część raportu skupia się na omówieniu światowego rynku lotniczego, druga poświęcona jest specyfice polskiego lotnictwa.

Katarzyna Kęcka

2015-02-04

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter