O turystyce po pandemii, czyli
IX Ogólnopolskie Forum Biur Podróży
Po rocznej przerwie redakcja „Wiadomości Turystycznych” powróciła do organizacji Ogólnopolskiego Forum Biur Podróży – największego wydarzenia branży turystycznej w Polsce.
W spotkaniu odbywającym się w warszawskim hotelu Courtyard Marriott udział wzięło ponad 200 osób: doradców turystycznych, organizatorów, przedstawicieli organizacji turystycznych i władz państwowych. Uczestników powitała gospodyni konferencji, Jagoda Walczak, dyrektor zarządzająca „Wiadomości Turystycznych” oraz zaproszeni goście specjalni: Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Izabela Stelmańska, która odczytała list w imieniu marszałka woj. mazowieckiego, Adama Struzika, Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, także Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu odpowiedzialny za turystykę w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który ze sceny podziękował branży turystycznej za jej zaangażowanie w odbudowę sektora w czasie pandemii. – W 2020 r. było kilka, maksymalnie 10 upadków biur podróży, czyli tyle samo, ile w latach poprzednich. To pokazuje, że z tego dramatycznego scenariusza wyszliśmy w miarę obronną ręką. To także zasługa państwa. Gdyby nie współpraca [Departamentu Turystyki] z PIT, IGHP, OSAT, PTTK i wieloma innymi organizacjami, które konstruktywnie podchodziły do tematu tego, co jesteśmy w stanie wypracować, by przetrwać, nie byłoby bonu turystycznego, Turystycznego Funduszu Zwrotów i innych instrumentów, które pozwoliły państwu tak zainterweniować na rynku turystycznym, by firmy mogły przetrwać. (…) Dziękując za współpracę przez te kilkanaście miesięcy, czekamy (…) na wspólne tworzenie pozytywnych scenariuszy na najbliższe miesiące – powiedział minister.
Optymistyczne prognozy dla
turystyki na 2022 r.
Ideą Forum jest dostarczenie uczestnikom informacji na tematy ważne z punktu widzenia prowadzonej przez nich działalności, także całej branży turystycznej. Dziewiątą odsłonę wydarzenia siłą rzeczy zdominowała tematyka wpływu pandemii na turystykę i zachowania konsumenckie. Wątki z nią związane przewijały się w czasie praktycznie każdego forumowego wystąpienia czy panelu dyskusyjnego. A tych było sporo.
Pierwsza debata, dotycząca sezonu Lato 2022, koncentrowała się wokół tego, jakie czynniki będą miały największy wpływ na decyzje konsumentów o zakupie wycieczek: czy podobnie jak w tym roku będą się kierowali dostępnością destynacji, czy też galopująca inflacja każe im wziąć pod uwagę przede wszystkim cenę imprez. Eksperci zgodzili się, że w przyszłym roku zainteresowanie wyjazdami za granicę będzie równie duże jak w 2021, o czym świadczy chociażby duży popyt na kierunki, które w ostatnim czasie ponownie otworzyły się dla turystów. Wyższe ceny nie powinny zaś zniechęcać do podróży, zwłaszcza że ludzie są spragnieni wojaży i mają na nie odłożone pieniądze, poza tym Polska przestaje dziś konkurować z innymi kierunkami ceną.
Kolejna debata poświęcona była Turystycznemu Funduszowi Pomocowemu zapewniającemu organizatorom turystyki środki na pokrycie podróżnym zwrotów wpłat za imprezy turystyczne, które nie doszły do skutku w związku z wystąpieniem pandemii. Eksperci analizowali, czy wprowadzone w związku z kryzysem epidemicznym narzędzie zdało egzamin i jak można je zmienić w przyszłości, by jeszcze lepiej sprawdzało się w podobnych sytuacjach.
W dobie dużej popularności mediów społecznościowych podjęto wątek ich roli w pracy agenta turystycznego. Na forumowej scenie pojawili się doradcy turystyczni, którzy aktywnie działają na blogach, Instagramie, YouTube czy Facebooku w sieci, nie tylko sprzedając oferty turystyczne, również popularyzując podróżowanie i dostarczając czytelnikom wiedzy o turystyce. Ich duże zasięgi na poszczególnych kanałach to efekt żmudnej pracy przy tworzeniu i promowaniu treści, także konsekwencji w prowadzeniu profili. Do tak profesjonalnego podejścia w kwestii obecności w sieci eksperci namawiali też uczestników spotkania.
W czasie Forum nie mogło zabraknąć debaty touroperatorów, która tradycyjnie kończy merytoryczną część wydarzenia. Reprezentanci największych polskich organizatorów podsumowali mijający rok na rodzimym rynku turystycznym. Zgodnie przyznali, że był dobry, choć specyficzny, czego dowodem było m.in. skumulowanie sprzedaży w miesiącach letnich czy zauważalna wśród klientów tendencja do kupowania wycieczek na krótko przed wyjazdem. Dużym wyzwaniem dla organizatorów okazało się znaczne wydłużenie czasu obsługi klientów. Dokonując prognoz na przyszły rok, touroperatorzy nie kryli, że liczą na podobne albo i lepsze wyniki finansowe, choć w pandemii trzeba być przygotowanym na każdy scenariusz.
Tradycyjnie w trakcie Forum rozmawiano na tematy podatkowe. Radca prawny i doradca podatkowy Justyna Zając-Wysocka poinformowała o zmianach, które czekają przedsiębiorców turystycznych w przyszłym roku, kiedy w życie wejdzie ustawa Polski Ład wprowadzająca szereg zmian do rodzimego systemu podatkowego.
Warsztaty, rozmowy stolikowe i prezentacje
Forum to nie tylko debaty czy prezentacje na głównej scenie, również wydarzenia towarzyszące. Jak w każdej edycji uczestnicy mieli okazję zapoznać się z ofertą partnera wydarzenia – MerlinX, który tym razem pochwalił się szeregiem nowych usprawnień w systemie rezerwacyjnym. Możliwość spersonalizowania profilu agenta, stosowania skrótów klawiszowych czy połączenie wyników wyszukiwania z mapą Google to tylko niektóre z nowości zaprezentowanych w czasie warsztatów. Po raz kolejny też umożliwiono uczestnikom Forum spotkania z przedstawicielami touroperatorów. W ramach rozmów stolikowych agenci mogli porozmawiać
z reprezentantami siedmiu organizatorów. Chętnych nie brakowało, co bardzo cieszy touroperatorów, bo po przestoju spowodowanym pandemią wzmacnianie relacji z partnerami biznesowymi jest bardzo ważne. – Byliśmy tu po to, żeby się spotkać z jak największą liczbą naszych agentów i osób zainteresowanych produktem ETI. To dobra okazja do tego, żeby przypomnieć partnerom o firmie i jej ofercie. Cieszymy się, że nie musieliśmy się skupiać na przypominaniu im o firmie – mówi z uśmiechem Grzegorz Karolewski, dyrektor handlowy w ETI Podróże. Dodaje też, że jest zadowolony z frekwencji – Sporo osób było zainteresowanych naszym produktem, wycieczkami do Egiptu. Być może to efekt tego, że w tym roku nie ma TT Warsaw, dlatego sporo agentów wybrało tę formę spotkań z organizatorami.
Podobnie jak we wcześniejszych edycjach Forum, zaaranżowano przestrzeń wystawienniczą, w której prezentowali się partnerzy wydarzenia: firmy ubezpieczeniowe, linie lotnicze, atrakcje turystyczne i destynacje. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko Gran Canarii. Obecność tej hiszpańskiej wyspy podczas wydarzenia branżowego nie jest przypadkowa. W czasie pandemii Polacy byli jedną z nacji, która chętnie wypoczywała na wyspie, podczas kiedy inne nie miały możliwości podróżowania z racji obostrzeń w swoich krajach. Przedstawicielom destynacji zależało więc na podtrzymaniu popularności wyspy na polskim rynku. – Jesteśmy tu po to, żeby opowiedzieć agentom o Gran Canarii, tak żeby wiedzieli, jak ją zaprezentować swoim klientom – wyjaśnia Magda Adamczyk, zwracając uwagę, że termin wydarzenia zbiega się z rozpoczęciem sezonu turystycznego na Gran Canarii. Przyznaje też, że udział w Forum jest istotny dla samej destynacji, która chce bliżej poznać coraz bardziej znaczący rynek źródłowy, jakim jest Polska. – Jesteśmy tu, żeby zobaczyć, czym żyje obecnie polski rynek turystyczny, w jakim punkcie się znajduje i co w związku z tym możemy zrobić, by jak najlepiej promować na nim destynację – kończy.
Branża potrzebuje spotkań
IX Forum zebrało pozytywne oceny od uczestników. Chwalono m.in. dobór tematów i możliwość spotkania z touroperatorami. – Impreza bardzo mi się podobała. Poza debatami uczestniczyłem w spotkaniach z organizatorami i bardzo ciekawej prezentacji MerlinX. Dobór tematyczny debat czy wykładów uważam za trafiony, choć nie wszystkie tematy zostały moim zdaniem zaprezentowane równie interesująco. Przede wszystkim jednak cieszę się, że w jednym miejscu udało się zgromadzić tylu ludzi. To oznacza, że takie wydarzenie jest potrzebne, zwłaszcza przy braku imprez targowych – ocenia Kamil Kurak z BP Travel Expert i salonu sprzedaży Wakacje.pl Warszawa-Białołęka. Sławomir Szulc, prezes Exim Tours, zwraca uwagę na obecność w czasie wydarzenia wielu ważnych dla turystyki osób. – Wszyscy istotni na rynku pojawili się na Forum, co świadczy o tym, że rynek ceni sobie ten event. Bardzo dobrze, że można było się spotkać w kuluarach i porozmawiać, wymienić doświadczeniami na temat tego, co działo się w ostatnim czasie. To potrzebne wydarzenie i w przyszłości chcemy w nim uczestniczyć, może nawet włączyć się jako partner – mówi szef Exim Tours. MO
IX Ogólnopolskie Forum Biur Podróży
9 listopada 2021r.,
Hotel Courtyard by Marriott Warszawa Airport
Pobierz program w formacie pdf
O Forum- idea, historia (link)
Kontakt:
forumagentow@wiadomosciturystyczne.pl
(22) 822 20 16