Jak mówi Antonii Andruszkiewicz z Google, wyszukiwarka ta jest bardzo dobrym barometrem zachowań konsumentów. Odnosząc się do kategorii „podróże” informuje, że w momencie kiedy zaczęły pojawiać się informacje o luzowaniu obostrzeń, liczba zapytań typu „kiedy będzie można wyjeżdżać za granicę” wzrosła globalnie 20-krotnie.
Zanim nastąpiły wzrosty, nie obeszło się jednak bez sporych spadków – w ostatnim tygodniu kwietnia liczba zapytań z Polski o zakwaterowanie zmniejszyła się o 41 proc. (dla porównania w 2019 r. była wyższa o 9 proc. rok do roku). W momencie kiedy pojawiły się informacje rządu o luzowaniu obostrzeń liczba zapytań o zakwaterowanie zwiększyła się o 16 proc. (porównanie danych z pierwszego tygodnia maja do ostatniego tygodnia kwietnia 2020 r.).
Odnosząc się do typu zakwaterowania Google potwierdza, że rośnie zainteresowanie obiektami innymi niż hotele. Podczas gdy w tym roku liczba zapytań o te ostatnie stanowiła 84 proc., a wynajmu wakacyjnego (w tej kategorii znajdują się domy letnie, kwatery, agroturystyka, itp.) 16 proc. wszystkich dla tej kategorii, to rok temu było to odpowiednio 87 i 13 proc. Jeśliby rozbić wynajem wakacyjny na agroturystykę i pozostałe formy zakwaterowania, widać, że co prawda w ujęciu rocznym notowane są spadki (przy agroturystyce o 9 proc.), ale w ujęciu tygodniowym (pierwszy tydzień maja do ostatniego tygodnia kwietnia 2020 r.) widać wzrost zainteresowania o 45 proc. Co ciekawe, ośrodki agroturystyczne są wyszukiwane w całej Polsce.
Z analizy Google widać też, że w tym roku rośnie zainteresowanie atrakcjami turystycznymi znajdującymi się poza miastami. Polacy pytają o parki narodowe, czy mniej popularne szczyty górskie. Firma ujawnia też, że w tym roku Polska jako kierunek turystyczny ma znaczącą przewagę Polski nad zagranicą – podczas gdy w maju zeszłego roku nasz kraj pojawiał się w 60 proc. wszystkich zapytań, w których można było określić kierunek, w tym jest to 84 proc. Dla wyjazdów zagranicznych wskaźniki te wynoszą odpowiednio 40 i 16 proc. Nadal pytamy jednak o wyjazdy zagraniczne – tu najczęściej pojawiają się frazy „Chorwacja wakacje”, „Grecja wakacje”, „Turcja wakacje”, ale też w połączeniu z dodanym słowem „koronawirus”. W tym roku widać też, że Polacy szukają miejsc na wypoczynek bliżej swojego miejsca zamieszkania – tu wyjątek stanowią mieszkańcy Mazowsza, którzy pytają o Podhale, Pomorze i Mazury. Dużo osób interesuje się już wyjazdami w przyszłym roku. MG