Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


PRAWA PASAŻERÓW
Unia nie obroniła pasażerów linii lotniczych





W czasie pandemii COVID-19 nie udało się zabezpieczyć praw pasażerów lotniczych w UE, twierdzi Europejski Trybunał Obrachunkowy. Zgodnie z przepisami przewoźnicy muszą za odwołane loty oddać pasażerom pieniądze, tymczasem wiele z nich narzuciło im bony podróżne, co było niezgodne z prawem.

Z powodu pandemii zamkniętych zostało 7 tys. tras w samej Europie, skutkiem czego było odwołanie lotów w okresie od marca 2020 do marca 2021 r. dziesiątkom milionów pasażerów. – Oprócz wielu innych kwestii pandemia wpłynęła niekorzystnie również na prawa pasażerów lotniczych w UE – mówi Annemie Turtelboom, członkini Europejskiego Trybunału Obrachunkowego odpowiedzialna za sprawozdanie. – Choć dołożono wszelkich starań, aby zapewnić wsparcie liniom lotniczym i organizatorom imprez turystycznych, zdecydowanie za mało uczyniono, aby zabezpieczyć prawa milionów osób w UE - dodaje. Wbrew obowiązującym przepisom unijnym wielu pasażerów zostało zmuszonych do przyjęcia bonów podróżnych, ale bony te nie zawsze były objęte ochroną na wypadek niewypłacalności linii lotniczej. Co więcej, przyjęcie bonu oddalało perspektywę zwrotu kosztów. Przewoźnicy zaczęli zwracać klientom pieniądze od połowy 2020 r., ale w większości przypadków trwało to znacznie dłużej niż przepisowe 7 dni. Z jeszcze większymi trudnościami borykali się pasażerowie, którzy zakupili bilety nie bezpośrednio od przewoźników – często byli odsyłani od pośredników, na przykład biur podróży, do linii lotniczych i z powrotem. W najlepszym wypadku otrzymali częściowy lub bardzo opóźniony zwrot kosztów, w najgorszym – nie uzyskali go wcale.

Komisja Europejska zatwierdziła środki pomocy publicznej na rzecz linii lotniczych i organizatorów imprez turystycznych w UE, którzy poważnie ucierpieli w wyniku kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19. Od marca 2020 r. do kwietnia 2021 r. było to łącznie prawie 35 mld euro wsparcia ze środków publicznych. Air France i KLM otrzymały w sumie ponad 11 mld euro, Lufthansa – ponad 6 mld euro, a TUI, TAP i SAS po ponad 1 mld euro. Pomocy tej rządy nie powiązały z warunkiem zwrotu pieniędzy klientom, choć miały taką możliwość.

W oparciu o wnioski z kontroli unijni kontrolerzy sformułowali szczegółowe zalecenia pod adresem Komisji Europejskiej, co ma zapewnić lepszą ochronę praw pasażerów lotniczych. MG

2021-07-02 08:04:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter