Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


APEL DO PREMIERA

Wizzair pisze do premiera

Josef Varadi, prezes Wizz Aira, uważa, że zmiana opłat za korzystanie z usług żeglugi powietrznej zaproponowana przez PAŻP jest niekonkurencyjna, szczególnie że już wcześniej opłaty były wyższe niż średnia europejska.

Przypomnijmy, PAŻP chce podnieść opłaty terminalowe nawet o 70 proc., a trasowe o 26 proc. Varadi rozumie, że ma to w pewnym stopniu wesprzeć inwestycje, ale z drugiej strony tak ogromny wzrost opóźni odbudowę i wznowienie połączeń lotniczych. Będzie to też szkodliwe dla rozwoju gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w konsekwencji także dla mieszkańców naszego kraju. „W odniesieniu do naszych średnich taryf, odpowiada to wzrostowi ceny biletu o 30 proc. Wizz Air jest dumny ze swojej dotychczasowej zdolności do kompensowania zwiększonych kosztów regulacyjnych i infrastrukturalnych poprzez zwiększanie wydajności, również dzięki swojej młodej flocie Airbusa, jednak skala podwyżki grozi ograniczeniem istniejących usług i rozwoju linii, zwłaszcza w regionach Polski, których wzrost gospodarczy jest silnie uzależniony od zwiększonej łączności lotniczej” - czytamy w liście. Prezes argumentuje dalej, że choć przepisy europejskie w pewnym stopniu dopuszczają odstępstwa od zasad działania i opłat Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky) ze względu na pandemię, to nie mogą być wykorzystywane jako uzasadnienie dla dużych inwestycji. Tymczasem znaczna część podwyżki opłat w planie Polski Ład służy finansowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, która powinna być pokryta przez właściciela PAŻP.

Innym aspektem jest brak rozproszenia geograficznego. Poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie, odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski. Tym samym lokalna gospodarka i siła robocza jest pozbawiana wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów” - pisze Varadi i zwraca się do premiera Morawieckiego z prośbą o ocenę zasadności koncepcji i jej harmonogramu, a także o dokonanie weryfikacji proponowanych opłat za usługi żeglugę powietrzną. Jeśli PAŻP potrzebuje finansowego wsparcia, Unia Europejska ustanowiła odpowiednie reguły dla rządów w kwestii zbierania funduszy na odbudowę i cyfryzację, i nie jest uzasadnione oczekiwanie, że linie lotnicze, a w konsekwencji pasażerowie, poniosą ten ciężar. MG

2021-10-04 15:52:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter