Multiagnt internetowy, Travelplanet.pl, dokonał podsumowania 2022 r. w zorganizowanej turystyce.
W ubiegłym roku nieco zmieniła się 10 najpopularniejszych kierunków wśród klientów. W czołówce znalazły się dobrze znane kierunki: Turcja, Grecja i Egipt, które zagarnęły prawie 62 proc. rynku zorganizowanej turystyki. Top 10 uzupełniła Bułgaria, Hiszpania, Cypr, Tunezja, Wyspy Kanaryjskie, Malta i Albania. Z zestawienia wypadła Polska, której oferta okazała się niekonkurencyjna w porównaniu z wakacjami w innych wypoczynkowych destynacjach.
Galopująca inflacja, ale i zniesienie obostrzeń covidowych wpłynęły na decyzje klientów o organizacji wypoczynku. Dość wspomnieć o przyspieszeniu wczesnych rezerwacji i niemal dwukrotnym ich wzroście w porównaniu do 2021 r. Prawie 30 proc. wakacji sprzedano w ciągu czterech pierwszych miesięcy. Powrócił też wieloletni trend poszukiwania wakacyjnych ofert na czerwiec i wrzesień. W okresie przerwy szkolnej w 2022 r. z biurami podróży wyjechało niecałe 38 proc. turystów, dla porównania w 2021 r. - prawie 47 proc.
Drugi rok z rzędu odsetek turystów wypoczywających w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych przekroczył 80 proc. (w tym 5-gwiadkowych: jedna trzecia kupujących), co Travelplanet.pl przypisuje chęci skorzystania przez klientów z najwyższego komfortu póki jeszcze był w ich zasięgu finansowym. Jednocześnie w 2022 r. wakacje polskich turystów uległy wyraźnemu skróceniu. MO, foto Pixabay