Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


KOMENTARZ

Piotr Laskowski: Musimy nakarmić sztuczną inteligencję Polską

 

Sztuczna inteligencja (AI) wkroczyła z przytupem do codziennego życia szarego człowieka. Nie do końca nawet zdajemy sobie sprawę, gdzie i jakie algorytmy pracują „na zapleczu” znanych nam procesów, ale widzimy, że świat dąży do jak najszerszego zastosowania tej technologii. Możliwości ogólnodostępnego ChatGPT są jeszcze dość mocno ograniczone, natomiast jego nowsze generacje (m.in. dostępna jako wtyczka zintegrowana z przeglądarką Microsoft Bing) powodują, że sposób dostarczania treści końcowemu użytkownikowi zmienia się w fundamentalny sposób.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy jako polska turystyka przyjazdowa jesteśmy na to gotowi. W mojej opinii zdecydowanie nie, i prosta „rozmowa z Chatem GPT” pozwala przekonać się, że żadne z polskich miast jako takie, ani Polska jako kraj, nie występuje w poleceniach na krótki wyjazd typu city break dla przeciętnego mieszkańca Wielkiej Brytanii. O potencjalnym skorzystaniu z polskiego pośrednika w organizacji wyjazdu do Polski już nie wspominając.

Wyzwanie jakie stoi przed naszą branżą – mowa tu nie tylko o poszczególnych organizatorach turystyki przyjazdowej do Polski, ale głównie myślę o Polskiej Organizacji Turystycznej i osobach odpowiedzialnych w niej za aktywność marketingową – to wzniesienie storytellingu nt. Polski na wyższy poziom. To jest ten moment, w którym wszyscy zaczynają dostrzegać potencjał drzemiący w AI i widzą, jakie zmiany w kreowaniu treści ona wymusza. Wszyscy startują na tym polu praktycznie od zera i musimy spróbować wsiąść do tego pociągu, zanim nam odjedzie, i zanim wszyscy się już wygodnie w nim rozsiądą, inaczej będziemy przyglądać się całej sytuacji z peronu.

Rolą Polskiej Organizacji Turystycznej jest według mnie skoordynowanie systemowe i narzucenie zmian w kreowaniu treści na temat Polski i próba jak najszerszej ich dystrybucji. Musimy wesprzeć się wiedzą ekspertów, którzy nauczą nas i podpowiedzą, jak na każdym szczeblu uzyskać efekt synergii w działaniach promocyjnych pod kątem ich użyteczności dla algorytmów sztucznej inteligencji. Oczywiście my, jako przedsiębiorcy, też powinniśmy tutaj dołożyć swoją cegiełkę i również w ramach swoich kanałów (strona WWW, media społecznościowe, treści dostarczane kontrahentom i publikowane przez nich) jak najszerzej wesprzeć takie działania.

Powinniśmy, tak jak określiłem to w tytule tego felietonu, „nakarmić AI Polską”, tak żeby na końcu najnowsze algorytmy same były przekonane o tym, że Polska jest najlepszą możliwą destynacją turystyczną, niezależnie od tego, czy szukamy miejsca na wyjazd rowerowy, rodzinny city break, czy też dużą biznesową konferencję o zasięgu globalnym. Jednocześnie istotne jest stosowanie narzędzi wykorzystujących AI do planowania działań promocyjnych (badanie wydźwięku wypowiedzi turystów, umiejętność tworzenia spersonalizowanych rekomendacji, interaktywne chatboty itp.) i tu też widzę sporą rolę edukacyjną POT na rzecz przedsiębiorców.

Uważam że koniecznością jest szybkie wypracowanie modelu współpracy na linii POT – przedsiębiorcy, w którym efektywnie rozpoczniemy ten proces i w mojej opinii działania te powinny być w dużej mierze sfinansowane z pieniędzy publicznych, gdyż ich efektem końcowym będzie skuteczna promocja Polski jako destynacji turystycznej, a finalnie przełoży się to na napływ pieniędzy do polskiej gospodarki. Potraktujmy to jako priorytetową inwestycję służącą rozwojowi i unowocześnieniu polskiej turystyki, podkreślając jej znaczenie dla gospodarki kraju.

Zapraszam całą branżę do szerokiej dyskusji na ten temat (np. w ramach forum Oddziału Przyjazdowego Polskiej Izby Turystyki na Facebooku) i jednocześnie zachęcam do korzystania i testowania z możliwości, jakie daje nam nowa technologia. 


Czytaj więcej w lipcowym wydaniu Wiadomości Turystycznych 


 

2023-07-03 13:01:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter