Trendy obserwowane na rynku turystyki w Niemczech są w tym roku stabilne, mówi Ulf Sonntag, który od lat prowadzi analizy w stowarzyszeniu badawczym FUR. Do wyniku sprzed pandemii nadal brakuje jednak 13 mln klientów.
W 2019 roku Niemcy zrealizowali około 71 mln wyjazdów o charakterze turystycznym, przed rokiem było to około 65 mln. Zdaniem Ulfa Sonntaga, w tym roku szanse na osiągnięcie wyników sprzed pandemii są całkiem spore, być może uda się nawet przekroczyć ówczesne wskaźniki. Zadecyduje o tym 21 proc. ankietowanych, którzy na ostatnim etapie badania w maju nadal nie wiedzieli, czy w tym roku gdzieś wyjadą.
Szanse na to są jednak spore, bo ocena dostępności czasu i pieniędzy na podróże była taka sama jak w 2019 roku. Większość deklarowała też, że ma ochotę wyjechać. Na liście priorytetów konsumpcyjnych podróże wakacyjne utrzymały się na stabilnym drugim miejscu za jedzeniem. Udział wydatków na podróże w dochodach netto gospodarstw domowych również wraca do normalnego poziomu po gwałtownym spadku w okresie ograniczeń w podróżowaniu.
Nieco trudniej będzie miał segment turystyki krajowej, bo mimo wzrostu cen wycieczek do basenu Morza Śródziemnego ludzie wcale nie chcą z takiego wypoczynku rezygnować. MG