Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


RYNEK

Itaka z najwyższym zyskiem.
Raport Touroperatorzy 2023

 

Zeszłoroczne obroty touroperatorów były imponujące, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę czynniki geopolityczne i niepewność wywołaną przez pandemię zwłaszcza w pierwszym kwartale roku, w którym zazwyczaj gros osób dokonuje rezerwacji w ramach przedsprzedaży, ale zyski nie przedstawiają się już tak pozytywnie.

Co prawda u części biur były wyższe niż przed rokiem, ale liderzy musieli zmierzyć się ze spadkami. To wynik wyższych kosztów wytworzenia imprezy turystycznej. Biura podróży rozliczają się ze swoimi kontrahentami w dolarach i w euro. Ta pierwsza waluta dominuje przy płaceniu za usługi lotnicze i hotele w niektórych destynacjach, ta druga służy głównie opłacaniu zakwaterowania i innych usług świadczonych w odwiedzanym miejscu w krajach strefy euro. Ponieważ ceny pakietów były kalkulowane według kursów obowiązujących przed wybuchem wojny, nagłe zawirowanie na rynku walutowym zwiększyło koszty, jednocześnie praktycznie niemożliwe było zniwelowanie powstałych różnic przez podnoszenie cen. Częściowo się to udało przy jeszcze niesprzedanych ofertach, ale i tak dużą część tego dodatkowego kosztu musieli wziąć na siebie przedsiębiorcy. Niełatwo było także tym w wakacyjnych kierunkach – hotelarze w basenie Morza Śródziemnego narzekali na skoki cen żywności, energii, a także pracownicze – branża borykała się z brakami kadrowymi, co było bezpośrednią konsekwencją wybuchu pandemii koronawirusa. Część osób została w 2020 r. zwolniona, inne same szukały bardziej stabilnego miejsca zatrudnienia. Kiedy sytuacja się w miarę unormowała, wielu doświadczonych pracowników do branży nie powróciło. To wymusiło na pracodawcach podniesienie stawek wynagrodzenia, by pozyskać zasoby ludzkie.

 

O ile TUI Poland uzyskał w 2021 r. prawie 27 mln zł zysku netto, o tyle w zeszłym było to 3,09 mln zł. Mniej zarobiła również Itaka – w 2021 roku 110 mln zł, w ubiegłym było to 73,65 mln zł. Rainbow Tours osiągnął zysk na poziomie 20,72 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 3,84 mln zł.

 

Dużo wyższy zysk niż przed rokiem uzyskał natomiast Coral Travel. W 2021 r. było to jeszcze 6,74 mln zł, ale wynik za zeszły opiewa na kwotę nieco ponad 31 mln zł. Choć biuro kojarzone jest głównie z wyjazdami do Turcji, to w jego ofercie znajdują się też inne popularne kierunki w Europie Południowej, Afryce Północnej oraz dalekie kraje. O skali działalności Coral Travel świadczy chociażby wartość umowy zawartej z Enter Airem na sezony Lato 2022 i Zima 2022/2023 o wartości około 312,6 mln zł. Wynik netto poprawił również Grecos – za 2021 r. było to trochę ponad 16 mln zł, za 2022 r. to już 24,93 mln zł. Touroperator zdołał również znacząco przebić zyski z 2019 r., kiedy doszły do poziomu 9,45 mln zł. Biuro od wielu lat podkreśla, że nie chce ścigać się na obroty czy liczbę klientów, najważniejszym wskaźnikiem jest dla niego zarobek.

 

Wśród touroperatorów, którzy przekazali dane do raportu „Touroperatorzy 2023”, dziewięciu zdołało poprawić swoje zeszłoroczne wyniki finansowe. W przypadku pięciu sytuacja jest nieznana, bo albo nie opublikowali zysku/straty netto za 2022 r., albo brakuje informacji za rok poprzedni.

Zapraszamy do nabycia pełnej wersji raportu Ranking 2023. Touroperatorzy

Dział prenumeraty: 
Jola Poterańska tel. 451 566 720, 
e-mail: prenumerata@2eurosys.pl










 

2023-07-24 10:50:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter